Barcelona. Obre el pati interior de l’antic cinema Urgell, un nou jardí al barri de Sant Antoni

El passat divendres 14 es va obrir al públic el pati interior de l’antic cinema Urgell al barri de Sant Antoni del Districte de l’Eixample, un nou jardí públic de 1.000 metres quadrats que permet comunicar el carrer Comte d’Urgell amb el carrer Comte Borrell i ofereix una zona de jocs, una zona verda i una zona de passejada i descans.

L’interior d’illa de l’antic cinema Urgell està ubicat entre els carrers Comte d’Urgell, Floridablanca, Comte Borrell i Sepúlveda. Compta amb dos accessos, un per la pròpia entrada del local comercial del carrer Comte d’Urgell, 31 i un altre pel carrer Comte Borrell, 82. Anteriorment s’ubicava l’antic cinema Urgell, amb gairebé 50 anys d’història era una de les sales més grans de la ciutat i va tancar les seves portes el maig del 2013. Gràcies al pla de millora urbana (PMU) per a l’ordenació de l’edificació a les finques que acollia el cinema, aprovat l’any 2015 pel Consell Plenari del Districte, part d’aquest espai s’ha pogut reconvertir en zona verda de titularitat i destí públic. L’empresa propietària del local comercial, que s’ubica al subsòl de l’interior d’illa, ha urbanitzat el nou espai públic que, un cop finalitzat, ha cedit gratuïtament a l’Ajuntament.

L’espai que ocupava l’antiga sala de cinema s’ha dividit en tres trams; el primer d’ells ubica al subsòl un supermercat i a la planta baixa els accessos i un aparcament. El segon, és l’espai lliure que forma part de l’interior d’illa i, el tercer, comunica l’interior d’illa amb el carrer Comte Borrell per un passadís situat a la planta baixa d’un edifici d’habitatges al número 82.

La distribució de l’espai dona com a resultat una zona verda de 480 m2, una zona de jocs de 122 m2, una zona de passejada i descans de gairebé 349 m2 i un passadís cobert de 103 m2 que permet l’accés a l’interior des del número 82 del carrer Comte Borrell.

La zona de jocs està pensada per a infants de 6 a 12 anys i incorpora un paviment de cautxú. L’enjardinament de la zona verda pretén crear un espai funcional que garanteixi una sensació de frescor i netedat a l’interior d’illa. Es tracta d’un projecte de jardí mediterrani, on s’han fet servir espècies vegetals autòctones, tant arbustos com plantes vivaces i un arbre que aporten color i olor a l’entorn.

Els patis de l’Eixample esdevenen petits jardins ocults dins la trama urbana, espais que conviden al passeig i al respòs en una zona amb una alta densitat urbana on es torna necessari recuperar un entorn natural al bell mig de la ciutat. L’Ajuntament de Barcelona continua treballant en la recuperació d’interiors d’illa i als 43 espais ja oberts al públic, se sumaran 2 més al llarg de l’any 2020: els dels antics cinemes Niza i Novetats.