Solsona. L’Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona presenta un directori amb 250 empreses per potenciar la cooperació

L’Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona (Adlsolcar) ha estrenat un directori digital que neix amb l’objectiu d’augmentar la cooperació i la col·laboració entre les empreses del territori. El directori, que es pot consultar a empresessolcar.cat, neix amb una base de dades de 248 negocis del Solsonès i Cardona, i que s’anirà fent créixer els propers mesos.

El nou projecte s’ha presentat aquest dimarts en roda de premsa a l’Auditori Valentí Fuster de Cardona, just abans de la celebració de la II Jornada Punt Empresa, el servei d’atenció a les empreses de l’Adlsolcar, que, des de l’any passat, aglutina Solsona, Cardona i també el Solsonès a través del seu Consell Comarcal. Han participat en l’acte els alcaldes de Cardona i Solsona, Ferran Estruch i David Rodríguez; la presidenta del Consell del Solsonès, Sara Alarcón; el president d’Empresaris per al Solsonès, Marc Arnau, i Abel Cots, en representació de l’Associació d’Empresaris de Cardona.

L’estrena del directori respon a una demanda realitzada pel propi sector empresarial. Alhora, és fruit de la consecució d’un dels eixos estratègics que el Punt Empresa i l’Agència s’han plantejat a curt i mitjà termini: fer xarxa entre les empreses del territori per augmentar cada cop més la cooperació i la col·laboració interempresarial, amb l’objectiu que en derivin projectes conjunts. En aquest sentit, el directori se centra en aquelles empreses que poden oferir productes i serveis de manera directa a altres negocis de la zona. «El de l’empresa era un àmbit que teníem més coix respecte de la resta i hem revertit la situació inicial», ha destacat David Rodríguez.

Tots els actors han posat l’accent en el bon balanç de l’activitat de l’Agència el darrer any i en el reforç de l’aliança entre territoris, empreses i el sector públic i el privat. «Unim sinergies, i això no s’acaba: tenim nous projectes transversals per fer consolidar les empreses», ha subratllat Ferran Estruch.

Un any del Punt Empresa

El Punt Empresa de l’Adlsolcar començar a caminar el 2019, quan es va unificar el servei d’atenció a les empreses de l’Agència —integrada pels ajuntaments de Solsona i Cardona i per les associacions d’empresaris dels dos municipis— amb el del Consell Comarcal del Solsonès, a fi de ser més presents en un territori amb característiques i necessitats similars, i amb l’objectiu, també, d’optimitzar tots els recursos disponibles.

Durant aquest primer any de funcionament, s’han dissenyat els plans d’acció conjunts per als propers anys i s’han pogut materialitzar ja diversos projectes transversals, com el desenvolupament del nou polígon industrial de Cardona —que permetrà créixer a les empreses existents i captar també nova indústria— o la posada en funcionament de ‘La Nova Espai Coworking Cardona’, destinat a oferir un espai de treball a persones emprenedores. També s’han fet millores als mercats municipals de Solsona i Cardona i s’ha realitzat intermediació per trobar locals disponibles en consonància amb les necessitats de l’empresariat.

Durant aquest primer any, tal com han explicat els representants empresarials, s’han atès 125 persones emprenedores, 35 de les quals han rebut un assessorament personalitzat, que s’ha materialitzat en la creació de 10 noves empreses. Pel que fa al creixement en activitat econòmica, el del territori que conformen Cardona, Solsona i el Solsonès va augmentar el 2018 en un 4%, dos punts per sobre de la mitjana catalana.

Els tres objectius de l’Agència i el gran repte

Després de cinc anys de funcionament, l’Agència de Desenvolupament Local ha realitzat aquest 2019 un nou pla d’acció en què han participat prop de 300 persones. Es concretarà en 21 projectes que tenen tres grans objectius:

Oferir un lloc de treball al territori a les persones que busquen feina o volen millorar la que tenen.

Ajudar empreses, comerços i emprenedors a millorar competències a través de la formació, la cooperació i l’assessorament.

Millorar les actuacions, la coordinació i la concertació territorial per tal de ser més forts i eficients en desenvolupament local.

Aquestes accions, segons l’alcalde solsoní, «han d’ajudar a desencallar el gran repte del territori: el desajust entre l’oferta i la demanda laborals». Hi ha persones que busquen feina i no en troben, i hi ha empreses amb dificultats per incorporar alguns perfils. Des del pla d’acció, doncs, s’abordarà aquesta necessitat. «Això ha de permetre també combatre el despoblament», una de les principals inquietuds del Consell Comarcal del Solsonès, tal com posa de manifest la seva presidenta, Sara Alarcón.

Tots es mostren satisfets del camí emprès conjuntament. Per al representant del sector empresarial del Solsonès, Marc Arnau, la col·laboració publicoprivada i interterritorial «suposa una sèrie d’avantatges per a les empreses de totes les magnituds, començant pels autònoms». «Intentem seguir captant les realitats dels nostres associats per créixer qualitativament i quantitativament i fer serveis a mida». Fer arribar la fibra òptica als polígons industrials, crear el Club de l’Autònom, elaborar la Guia d’acollida o el Catàleg de serveis, que és dinàmic, són alguns dels exemples d’actuacions realitzades.

L’Agència és una figura de cooperació publicoprivada en matèria de desenvolupament local, d’àmbit supramunicipal. Surt de la visió dels ajuntaments de Cardona i Solsona, l’Associació d’empresaris de Cardona i Empresaris per al Solsonès de fer un pacte territorial per a la qualitat de vida de les persones a través de la millora del teixit productiu, el medi i l’ocupació. Des dels seus inicis, l’Adlsolcar té el finançament del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC).

1582117458IMG_8393.jpg
1582117458IMG_8407.jpg