Blanes. Blanes celebra el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència en una escola amb l’‘Hora del Conte’

Dins del llarg llistat de ‘Dies Internacionals’ que es commemoren al llarg de tot l’any, potser un dels menys coneguts és el què se celebra coincidint amb l’11 de febrer. Es tracta del ‘Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència’, i segurament la principal raó perquè encara sigui relativament desconegut és que es va instaurar tot just fa cinc anys, al 2015, per l’Assemblea General de les Nacions Unides.

L’objectiu, en aquest cas, és promoure la participació plena i en condicions d’igualtat de les dones i les nenes en l’educació, la capacitació, la ocupació i els processos d’adopció de de decisions en la ciència. Es vol eliminar tota mena de discriminació contra les dones en les esferes de l’educació i el treball, trencant les barreres jurídiques, econòmiques, socials i culturals mitjançant polítiques i plans d’estudi en el camp de la ciència.

Es va celebrar per primera vegada l’11 de febrer de 2016, i val a dir que aquesta commemoració forma part de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, que vol aconseguir la igualtat entre els gèneres i apoderar totes les dones i les nenes. Les Nacions Unides conviden a tots els estats membres, organitzacions i òrgans del sistema de la ONU internacionals i regionals, el sector privat i el món acadèmic, així com a la societat civil, perquè celebrin aquest dia a través d’activitats d’educació i sensibilització pública.

Blanes celebra el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència

Coincidint amb el dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, que s’escau l’11 de febrer, l’Ajuntament de Blanes es va adherir a aquesta iniciativa amb una activitat certament diferent al què és habitual. La Biblioteca de l’Escola Mossèn Joan Batlle, al barri de Ca la Guidó, va acollir una representació de l’Hora del Conte, a càrrec de la narradora Assumpta Mercader.

La regidora d’Acció Social i Igualtat, Marian Anbuita, va encapçalar l’acte que es va fer ahir a la tarda. La narradora va explicar ‘Contes de Rosa i de Blau’, en una activitat organitzada per la Biblioteca Comarcal de Blanes –precisament la seva directora, Gemma Ciuró, va ser present a l’acte-, que és el lloc on habitualment es fan les sessions de l’Hora del Conte.

La raó per haver descentralitzat l’Hora del Conte és que la Biblioteca Comarcal ha estat ajudant al centre escolar en la configuració del fons dels llibres de la Biblioteca de l’Escola Mossèn Joan Batlle, havent-se creat un vincle molt fructífer. Per completar la sessió de l’Hora del Conte, el centre educatiu va penjar al pati d’esbarjo una petita exposició de cartells amb dones destacades en l’àmbit de la ciència amb diversos exemples.

Una d’elles era Hipatia d’Alexandria (360 dC-415 dC), una filòsofa i mestra neoplatònica grega, que va destacar en els camps de les matemàtiques i l’astronomia, i cap de l’Escola Neoplatònica. Altres exemples més contemporanis són Jess Wade, una física nascuda al 1988, investigadora al Laboratori Blacketti, a l’Imperial College de Londres; o bé Hedy Lamarr, més coneguda per la seva faceta com actriu (1014-2000), però que també va ser inventora, amb un sistema de codificació de transmissions anomenat ‘espectre eixamplat per salt de freqüència’.