Canal Ajuntament

Gavà. Els mercats municipals reben 1,6 milions de clients l’any

L’Ajuntament de Gavà ha fet públic a MercaGavà els resultats de l’estudi d’afluència i satisfacció dels mercats municipals 2019. Un estudi que posa en relleu el seu paper protagonista en la xarxa comercial de la ciutat i en la dinamització dels barris.

L’estudi es basa en les dades obtingudes entre el 21 d’octubre i el 23 de novembre de l’any passat als dos mercats municipals de Gavà: MercaGavà i Mercat del Centre. Mesura l’afluència diària i en fa la projecció anual; indica la valoració que en fa la clientela, i detalla el seu perfil (edat, sexe, barri d’origen, freqüència de visita, desplaçament fins al mercat, i preu mitjà de la compra).

L’estudi indica que els mercats municipals de Gavà reben una afluència diària de prop de 5.000 persones, és a dir, 1.592.325 persones l’any. Si bé cadascun dels mercats municipals té les seves singularitats, es posa de manifest que ambdós comparteixen una valoració de notable alt per part de les persones que els visiten, que registren una major afluència els dimarts, divendres i dissabtes, i que hi compren majoritàriament dones d’uns 60 anys.

L’alcaldessa Raquel Sánchez, ha compartit amb els paradistes de MercaGavà, la presentació d’unes dades que ha valorat molt positivament. “Els mercats municipals de Gavà funcionen i són un èxit. Tant MercaGavà, reformat l’any 2015, com el Mercat del Centre, l’any 2010, són un servei molt ben valorat per la ciutadania. Tot i que el concepte de parada de mercat potser ens fa pensar en una imatge més tradicional, els paradistes són pioners en tècniques de venda i hi treballen per innovar constantment, per ser encara més atractius. Els felicito per la feina que fan dia rere dia”, ha afirmat.

1,3 milions de clients anuals a MercaGavà

L’estudi conclou que 1.276.378 persones visiten anualment MercaGavà, amb una mitjana diària de 3.917 visitants. L’afluència al llarg de la setmana és constant, tret dels dilluns i alguns dimecres. Els dies de més visites són els divendres (4.600 persones diàries), seguits dels dissabtes (4.547). Quant a horaris, de 10 a 12 i de 18 a 19 hores és quan es registra més públic. Pel que fa als accessos, el més utilitzat és el de la rambla Pompeu Fabra (38%), seguit de l’accés per Joan XXIII i per l’aparcament (32% i 18%, respectivament).

A través d’una enquesta realitzada a 395 persones, es coneix el perfil de les persones usuàries, els seus hàbits de compra, freqüència de la visita al mercat, i modes de desplaçament, així com la nota amb què puntuen MercaGavà, que és de 8,6 sobre 10. Aquestes són les conclusions:

- Persona usuària d’una edat mitjana de 55,8 anys i majoritàriament dona (63%)
- El 76% de les llars de les persones enquestades són de 3 persones o menys
- El tiquet mitjà al mercat puja a uns 34 euros, i el del supermercat que comparteix l’edifici, d’uns 29 euros.
- El 14% de la clientela compra exclusivament al mercat, i un 17% al supermercat.
- Prop de la meitat dels clients, el 47% van sols a fer les compres, i el 76% ho fa a peu.
- Quant a la freqüència de la visita al mercat, el 81% dels clients va, com a mínim, un cop per setmana. La gent que en fa dues visites setmanals representa el 39%.

Un dels aspectes que més crida l’atenció és la gran afluència de visitants provinents de Viladecans (un 29%). Li segueixen els veïns i veïnes del barri de can Tintorer, on s’ubica el mercat, amb un 25,6%.

De l’enquesta també es desprèn que el 56% dels clients de MercaGavà no comprarien per Internet. També s’extreuen alguns aspectes que podrien millorar l’experiència de compra: un servei de repartiment a domicili i lavabos d’accés lliure.

El president de MercaGavà, Pedro Pinto, ha rebut amb satisfacció les dades de l’estudi, i ha assegurat que són fruit d’una evolució constant: “No és un camí fàcil però entre tots hem posat el nostre granet de sorra i avui dia som un dels millors mercats del Baix Llobregat”. Pinto també s’ha referit a la convivència de les parades amb un supermercat: “la simbiosi al principi va ser complicada, però estàvem, convençuts que a la llarga, ens ajudaria. Hem aconseguit complementar-nos i fer una pinya que, com reflecteix l’informe, funciona perfectament”.

El gerent de Fica’t, empresa que gestiona MercaGavà, ha posat en valor la professionalitat dels paradistes i l’oferta comercial. “És aquí on es veu què és un mercat de qualitat”, ha afirmat Manel Rodríguez. Quant a les fórmules per continuar creixent, ha assegurat que “seria bona idea buscar a aquells que encara no són clients, com ara famílies joves. En aquest sentit, serien estratègies interessants la venda digital o el servei a domicili”.

220.000 clients anuals al Mercat del Centre

L’afluència de clients al Mercat del Centre és de 220.000 persones/any, amb una mitjana diària de 735 persones. Els dies més concorreguts són els divendres (uns 1.500 visitants), els dimarts i els dissabtes (amb prop de 1.200 visitants).

Respecte a la distribució horària, aquesta està molt més equilibrada que a MercaGavà, atribuïble a l’absència d’un supermercat amb un horari diferenciat. L’afluència més gran es registra sobretot en horari de matí, de 9 a 13 hores. A la tarda, la franja horària amb més activitat és de 17 a 19 hores. La gran majoria de visitants, més del 60%, hi accedeix per l’entrada de la plaça Major.

L’enquesta a les persones usuàries conclou que:

- La mitjana d’edat de la clientela és de 63,5 anys (7,7 anys superior a la de MercaGavà. El públic majoritari també és majoritàriament femení, en aquest cas el percentatge és del 81%. - El 66% de les llars de les persones enquestades són de 3 persones o menys.
- El tiquet mitjà al mercat és de 38 euros.
- El 72% dels clients van sols a comprar, i el 86% ho fa a peu
- Quant a la freqüència de la visita al mercat, és rellevant que un 18% hi va cada dia, i el 45% entre dos i tres cops per setmana.

A diferència de MercaGavà, la clientela majoritària prové del mateix barri del Centre, mentre que l’afluència de visitants procedents de Viladecans, no arriba al 7%.

La nota mitjana que atorguen les persones que visiten el Mercat del Centre és de 8,8 punts sobre 10. Quant a aspectes a millorar, la majoria de clients indiquen la manca de parades de fruita i verdura. Altres aspectes que troben a faltar és la reducció de l’ús del plàstic i el servei a domicili.

La clientela del Mercat del Centre és menys partidària a comprar per Internet que la de MercaGavà. El 60% no ho faria.

Els paradistes del Mercat del Centre coneixeran de primera mà els resultats de l’informe en una reunió de treball que tindrà lloc el 17 de febrer.


Fitxer adjunt: 1581433071ndp estudi mercats gava.pdf


Canal Ajuntament 2012 | Un projecte de NOTIDIG | redaccio@canalajuntament.cat | Avís Legal | 972 831 541

Top Desktop version