S'inicien al Montmell les obres del projecte "Xarxa de calor de proximitat" liderat per la Diputació de Tarragona

Aquest dimecres han començat al municipi del Montmell les obres d’un dels 9 projectes que formen part de la “Xarxa de Calor de Proximitat de la Diputació de Tarragona”. Els treballs permetran instal·lar xarxes de calor per escalfar equipaments municipals a partir de la biomassa forestal.

El projecte “Xarxa de calor de proximitat", liderat per la Diputació de Tarragona, compta amb un recorregut de més de dos anys i aquest 2020 permetrà que es posin en funcionament xarxes de calor alimentades amb biomassa forestal en 9 municipis de les comarques del Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre i el Baix Penedès: Alcover, el Montmell, Gandesa, Horta de Sant Joan, la Fatarella, la Sénia, Rasquera, Tivissa i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant. El projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d’inversió en creixement i ocupació, eix 4. La Unió Europea cofinança el 50% de l’import sense IVA, respecte d'un total d'inversió prevista de 2.152.262,67 €. La Diputació de Tarragona i les administracions locals hi participen amb un 25% d’inversió, respectivament.

Ahir es van posar en marxa les obres de la xarxa o district heating al Montmell donant inici al conjunt d’obres de tot el projecte. Les xarxes de calor distribueixen energia tèrmica. En tots els casos, des d’una única caldera (alimentada amb biomassa forestal de qualitat) s’escalfarà aigua i es conduirà per un entramat de canonades aïllades que connectaran amb els sistemes de calefacció de diferents edificis de titularitat municipal. En el cas del Montmell la caldera es trobarà ubicada al Camp de Futbol municipal i permetrà donar calor a l’Ajuntament, la Llar d’Infants, les Escoles, la Farmaciola, el Menjador Escolar i el Centre Cívic.

Totes les obres estan licitades i es preveu que les calderes comencin a aportar calor a la tardor d’aquest 2020; aquest fet provocarà una rebaixa de les emissions d’origen fòssil dels municipis que hi participen en 545 Tn CO2/any, ja que s’utilitzarà una quantitat estimada 564 Tn/any d’estella com a combustible. La posada en funcionament de les instal·lacions permetrà un estalvi en la factura energètica de climatització d’equipaments públics dels 9 consistoris d’uns 170.000 €/any, aquesta dada representa un estalvi del 77% de mitjana utilitzant estella com a combustible, en comptes de les energies fòssils actuals com el gasoil, el gas o l'electricitat.

Aposta per la biomassa forestal com a energia renovable

El projecte "Xarxa de calor de proximitat" va més enllà de la posada en funcionament de les xarxes i té com a objectiu augmentar la conscienciació dels governs locals i de la ciutadania sobre l’ús i aprofitament de la biomassa forestal. Amb aquesta iniciativa es vol aconseguir un increment del consum de biomassa forestal per a usos tèrmics a la demarcació.

Durant els últims dos anys la Diputació de Tarragona ha desenvolupat un programa de difusió i sensibilització sobre la biomassa que no només abasta la població dels municipis del projecte. En aquest sentit, ha promogut el coneixement d'aquesta energia alternativa entre la població escolar i adulta amb sessions formatives i jornades tècniques destinades a centres educatius, productors o consumidors, entre altres.

L’ús de la biomassa forestal com a recurs energètic contribueix a mitigar el canvi climàtic, en aquest cas pel que fa a la reducció d'emissions. La utilització d’estella permet computar un balanç neutre d’emissions de CO2 per la seva condició d’energia renovable. Al mateix temps, l'ús d'aquest recurs permet valoritzar els subproductes (estella) que resulten de la gestió forestal sostenible, imprescindible per a la prevenció d'incendis i per a la dinamització del sector forestal.

La sostenibilitat i el medi ambient com a prioritat

La iniciativa de la "Xarxa de calor de proximitat" va en la mateixa línia de les actuacions que impulsa la Diputació al territori en matèria de prevenció d’incendis (en el marc d’actuacions relacionades amb la gestió forestal sostenible) i d’eficiència energètica (iniciatives d’adaptació i mitigació del canvi climàtic). Totes aquestes iniciatives s'emmarquen en el Pacte dels Alcaldes pel Clima i l’Energia, liderat per la mateixa Diputació de Tarragona.

1579184613IMG_20200115_132836011.jpg