Blanes. L’Esbart Joaquim Ruyra organitzarà aquest 2019 la Festa Popular del Caga Tió de Blanes

La celebració del Nadal 2019-2020 a Blanes inclourà enguany un bon grapat de destacades novetats que, al llarg dels propers dies s’aniran desvetllant. Una d’elles és que l’Esbart Joaquim Ruyra, amb el suport de l’Àrea de Cultura i Festes de l’Ajuntament de Blanes, s’encarregarà d’organitzar la Festa Popular del Caga Tió de Blanes, tant l’arribada del popular i fantàstic personatge, com la tradicional litúrgia de fer-lo cagar pels volts de la vigília de Nadal.

Fa 16 anys l’entitat blanenca Acció Cultural Es Viver va decidir recuperar aquesta nostrada tradició, i va crear un personatge fantàstic autòcton d’aquest municipi, Es Tió -Blanes és una de les poblacions catalanes on encara se sala al parlar-, identificat amb un tronc de grans dimensions que durant tot l’any viu als boscos d’El Vilar. Es mou amb l’ajuda d’un remolc, ja que les seves considerables mesures i pes fan impossible que pugui ser d’una altra manera.

A mitjans de desembre s’agafa el remolc i es va al popular paratge per portar-lo a Blanes i engreixar-lo almenys durant dues setmanes abans que arribi el Nadal. Fa uns mesos Acció Cultural Es Viver va anunciar que es donava un temps de descans i deixava d’organitzar de manera activa les diferents activitats de què s’encarregava al llarg de l’any, passant a donar suport als qui els han anat rellevant.

Festa d’Arribada d’Es Tió el 15 de desembre, i Caga Tió el 22 de desembre

Enguany, doncs, s’encarregarà de l’assenyalada festa d’Es Tió de Blanes l’Esbart Joaquim Ruyra, que ha introduït alguns canvis, però mantenint els trets principals de la celebració que ha perdurat i s’ha anat fent gran des del 2003. D’aquesta manera, aquest Nadal la Festa d’Arribada d’Es Tió se celebrarà d’aquí a dues setmanes, el diumenge 15 de desembre.

El fantàstic personatge arribarà des dels boscos del Vilar on viu durant tot l’any i farà una breu aturada a la Plaça dels Països Catalans. Des d’aquest indret sortirà en cercavila, acompanyat d’altres entitats culturals i populars del municipi, a les 12 del migdia. El recorregut finalitzarà a la Plaça d’Espanya, on s’hi estarà ubicat durant els següents dies fins culminar amb la Festa del Caga Tió, que tindrà lloc el diumenge 22 a la tarda, un dies abans de la vigília de Nadal.

Participació dels Manaies de Blanes

Per fer encara més lluïda la cercavila del diumenge 15 de desembre, s’hi afegirà un ingredient molt significatiu i apreciat a la vila. Són els Manaies de Blanes i els Manaies Iuniores, que cada any per aquestes dates protagonitzen una cercavila per contribuir a recollir fons econòmics per a ‘La Marató’ de TV3 i Catalunya Ràdio. Els armats blanencs, des dels més petits fins als més grans, participaran en la festa quan la comitiva arribi a la Plaça d’Espanya, després que ja hauran iniciat una volta pel nucli històric.

Allí finalitzarà el gruix de la desfilada, on també es preveu la presència d’altres ingredients populars. Mentre la Festa d’Arribada d’Es Tió continua, els Manaies reprendran el seu recorregut pels carrers del centre de la vila per seguir amb la recollida de donatius amb les conegudes guardioles amb el logotip de ‘La Marató’.

Festa del Caga Tió amb el conegut animador infantil Jaume Barri

La Festa del Caga Tió se celebrarà la tarda del diumenge 22 de desembre, dos dies abans de la Nit de Nadal. Els nens i nenes que vulguin podran cagar el gran tronc d’Es Tió mentre canten la coneguda cançó perquè la litúrgia es pugui complir i els cagui els primers regals del Nadal que els dies següent repetiran a les seves llars o la dels seus familiars.

La festa comptarà amb l’al·licient afegit que hi haurà l’animació en viu i en directe de tot un professional del món de l’espectacle infantil: Jaume Barri. El veterà animador infantil s’espera que ajudi a complir l’objectiu amb què Acció Cultural Es Viver la va recuperar fa 16 anys: que la tradició no s’acabés perdent en el temps com ha passat amb d’altres festes, costums i tradicions dels Països Catalans.

Ballada Participativa oberta a tothom

Val a dir que precisament va ser en aquest mateix indret de la Plaça d’Espanya que ocuparà Es Tió, on fa dues setmanes va tenir lloc una Ballada Participativa organitzada igualment per l’Esbart Joaquim Ruyra, i oberta a que gent de totes les edats que s’hi volgués integrar. La vetllada es va encetar a les 5 de la tarda amb una intensa sessió per escoltar i viure contes amb ‘Aires Rondallaires’.

La mainada també va poder provar-se un capgròs, o bé estar dins d’un gegant, fer curses de faixes, ficar-se dins d’un cavallet, escalfar-se amb xocolata calenta, i un bon grapat d’entreteniments. Finalment, es va fer el comiat de la vetllada i una Ballada Participativa on la música, com és habitual, va ser l’element central de la festa oberta a l’aire lliure. L’activitat  formava part del cicle genèric de ‘Danses al Carrer’ que organitza al llarg de l’any l’Esbart Joaquim Ruyra.

1575161799Ballada Participativa 1.jpg
1575161799Ballada Participativa 2.jpg