Blanes. Blanes presenta l’Agenda Llatinoamericana 2020: ‘Tsunami 4.0 a la vista! La Revolució Digital que ve’

La Sala de Plens de l’Ajuntament de Blanes va allotjar el vespre d’aquest passat dimecres la presentació de l’Agenda Llatinoamericana 2020, en aquesta ocasió amb el lema ‘Tsunami 4.0 a la Vista! La Revolució Digital que ve’. L’acte el van encapçalar l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, acompanyat del regidor de Nova Ciutadania i Societat, Miky Corregidor, i la regidora d’Acció Social i Igualtat, Marian Anguita.

La presentació del contingut de l’agenda va anar a càrrec d’Enrique Coraza de los Santos, investigador de ‘El Colegio de la Frontera Sur’ (Mèxic) i convidat per la Universitat de Girona; així com de Kiko Fernández García, graduat en Ciències Polítiques. També van participar la cap de l’Àrea d’Acció Social, Lurdes Rodríguez; la Tècnica d’Acollida, Núria Lavado; i els rectors de les parròquies de Blanes, Enric Roure i Josep Perich.

‘Tsunami 4.0 a la Vista! La revolució digital que ve’

L’Agenda Llatinoamericana Mundial es ven al preu de 8 €, i és una iniciativa que té tres finalitats: ser una eina educativa, esdevenir una font d’informació i servir com a dietari. Actualment s’edita en 14 països i es publica en cinc llengües diferents (català, castellà, anglès, francès i portuguès). Cada any l’encapçala un lema diferent, i en aquesta ocasió la revolució digital que està en plena eclosió centra l’eix central de l’eina de treball que és en realitat l’agenda.

Tal com s’explica a la mateixa agenda, és un avís a navegants que s’acosta un tsunami, una mena de tempesta que sorgeix per ella mateixa, de l’oceà que s’ha anat carregant perillosament d’energia. Són moltes forces confluint que han trobat una via de sortida i sembla ser que ja no serà possible aturar-les. La Revolució 4.0 no és totalment desconeguda, sinó que més aviat és una convergència múltiple, creixent, de ciències i tecnologies més aplicades.

Ara ha sonat la seva oportunitat històrica, i venen arrasant, amb tot el seu poder desplegat. Davant aquest fet, hi ha qui ho veu de manera negativa, com un nou atac colonial d’Occident. Una degradació més gran de la raça humana extraviada per la tecnologia i el cientifisme, donant sempre la culpa a la tecnologia. En canvi d’altres –sobretot molts joves- s’enlluernen amb la tecnologia, queden absorbits per les seves xarxes socials, captius dins d’un laberint del què és difícil sortir-se’n.

En aquest sentit, en l’editorial de benvinguda de l’agenda –signat per Josep Maria Vigil i Pere Casaldàliga- s’advoca perquè la solució està en adonar-se que és l’hora de l’acció coordinada, del sentit crític i de possibilitats tecnològiques que fins ara només s’havien imaginat: “Creiem que no es tracta de només ‘defensar-se’ contra la tecnologia, sinó d’anar al seu abordatge, pujar-hi a sobre, fins on cadascú pugui, i des de dins trobar aliats i xarxes per crear allò que només per dins serà possible inventar: la Nova Societat”.