Blanes. Blanes homenatja realitzadors de documentals, ONGs i periodistes a la Gala dels 10 anys de ‘Docus a la Fresca’

Diuen que les festes d’aniversari són motiu de festa i per fer balanç de com ens està anant la vida i, sobretot, compartir-ho amb aquells que més apreciem. Això és justament el què han fet l’Associació Cultural ‘La focal’ i l’Ajuntament de Blanes’ en l’acte institucional de cloenda dels 10 anys de ‘Docus a la Fresca’, una trobada setmanal de cinema compromès que ha estat acompanyant durant una dècada les nits d’estiu de l’agost a un bon grapat de blanencs i visitants.

Divendres passat a la nit el Teatre de Blanes va ser l’escenari més adequat per aquesta commemoració, amb una Gala-Espectacle que va comptar amb dues parts ben diferenciades. En la primera es va retre un sentit i emotiu homenatge i alhora una reivindicació d’una de les modalitats cinematogràfiques potser més incompreses però, en canvi, més ben valorades per la seva càrrega de realitat i capacitat crítica: el documental.

Des dels germans Lumière fins a ’60 Minuts’ passant per ‘Informe Semanal’

Sota la impecable conducció del mestre de cerimònies Alexandre Sanz, la primera part es va encetar amb la projecció del què es pot considerar el primer documental de la història del cinema que, a l’hora, són les primeres imatges que es coneixen en la història. L’arribada del tren a l’estació i la sortida dels treballadors de la fàbrica enregistrat pels germans Lumière: dos documents potser insuls, però carregats d’història.

Per completar-ho, es va comptar dalt l’escenari amb un pianista que, com es feia a finals del segle XIX, posava la banda sonora d’acompanyament a les imatges de ‘cinema mut’. El compositor i músic blanenc Mario Ros –qui també va ser l’alcalde de Blanes durant el darrer any i mig de l’anterior mandat- va ser l’encarregat de interpretar les notes al piano, aportant també amb la seva caracterització una nota escenogràfica afegida.

Tot seguit es va fer un repàs als 10 anys de ‘Docus a la Fresca’ amb un recull d’imatges d’algunes de les pel·lícules documentals més representatives del total de 72 que s’han projectat durant aquesta dècada. El tercer bloc va fer un viatge a la memòria col·lectiva televisiva, repassant alguns dels programes documentals de la segona meitat del segle XX i principis del XXI: ‘Raíces’, ‘Informe Semanal’, ‘El Hombre y la Tierra’ de l’inoblidable Fèlix Rodríguez de la Fuente, ‘En portada’, o bé les dues modalitats de TV3 com són ’60 minuts’ i ’30 minuts’.

Aquest bloc va enllaçar amb una impactant performance on diversos figurants i voluntaris van recrear una escena que hem vist a través de la televisió, els nostres telèfons mòbils i les xarxes socials en tantes ocasions que –lamentablement-, sembla que ja ens hagin arribat a immunitzat respecte el què signifiquen. L’escenari del Teatre de Blanes es va transformar en una platja del mar Mediterrani on un grup de refugiats arribaven més vius que morts, i eren atesos per una ONG mentre sonava la veu del periodista de Tele 5 Pedro Piqueras narrant l’escena amb el seu acostumat tremendisme.

Reconeixement i Homenatge a ONGs, documentalistes i periodistes

La segona part de la gala va quedar centrada en fer un reconeixement públic, introduït per les paraules del president de l’Associació Cultural ‘La focal’, Fran Montero, i l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa. A ells dos s’hi van afegir dalt l’escenari regidors i regidores de l’Ajuntament per ajudar a anar lliurant els diferents guardons a realitzadors de documentals, representants d’entitats i ONGs i periodistes que han contribuït en aquests 10 anys als ‘Docus a la Fresca’.

Raül Busquets, Jaume Pujadas, Amnistia Internacional, la Plataforma de Dones de Blanes, Creu Roja, Amat Carreras, Pep Alum, Maria Sola, etc. També a Ràdio Marina, Ràdio Palafolls, Nova Ràdio Lloret, TV La Selva, les revistes Recvll i Cel Obert, la desapareguda revista ‘Actual’, així com representants d’El Punt, TV3 i un llarg etcètera van rebre el reconeixement públic en forma de guardó. Per la seva banda l’alcalde de Blanes va lliurar als dos caps de ‘La focal’, Valentí Hinarejos i Fran Montero, una reproducció en ceràmica de l’escut oficial consistorial.

La cirereta del pastís per a una vetllada farcida d’emocions i records la va posar una darrera performance a càrrec del Grup de Teatre El Mirall, que van fer una efectista recreació de la pel·lícula ‘The Wall’ del britànic Alan Parker, amb la incomparable música dels Pink Floyd. La salutació a l’estil teatral de tots els actors i actrius, voluntaris, membres de ‘La focal’ i organitzadors de l’acte, va ser el punt i final de la Gala-Espectacle que ha estat el punt i seguit pels 11ens Docus a la Fresca que continuaran al 2020.

El què en tot cas promet continuar fent ‘La focal’ és posar l’accent i la mirada cinematogràfica en els temes més punyents que sacsegen la societat. Una mirada crítica i un advertiment al consumisme informatiu sense criteri que avui dia ja no tan sols pot atacar a través de la petita pantalla sinó, sobretot, colar-se per les xarxes socials i aconseguir encara d’una manera encara més imperceptible, penetrar en el pensament i fer-nos oblidar del què hauria de ser l’essència de la humanitat: la cooperació i la solidaritat.

1574697859Gala-Espectacle 10 anys Docus a la Fresca (15).jpg
1574697859Gala-Espectacle 10 anys Docus a la Fresca (6).jpg