Blanes. 32 alumnes de Blanes i de la Universitat de Girona participen en l’11è Projecte Rossinyol aquest curs

No és cap novetat afirmar que Blanes ha estat i és una terra d’acollida, una ciutat on conflueixen diferents cultures i llengües que conviuen perquè flueixi l’intercanvi de coneixements i costums que l’enriqueixen cultural i socialment. Amb aquest mateix objectiu va néixer fa uns quants anys el ‘Projecte Rossinyol’, amb el qual col·labora l’Ajuntament de Blanes des de la seva posada en marxa, a través de la Universitat de Girona.

A Blanes ja s’ha fet al llarg d’onze anys consecutius, i la presentació de la nova edició va tenir lloc la tarda-vespre d’aquest passat divendres a la Sala de Plens del consistori blanenc. Des del primer curs en què es va implementar, l’experiència ha estat plenament positiva, per la qual cosa en cada nou any s’ha renovat el compromís amb el centre universitari en base als bons resultats aconseguits.

La presentació de l’11è Projecte Rossinyol 2019-2020 a Blanes la va encapçalar l’alcalde, Àngel Canosa; acompanyat de la regidora d’Acció Social i Igualtat, Marian Anguita; i del coordinador del Projecte a la UdG, Òscar Prieto. També van participar la Tècnica de Polítiques Migratòries del Servei de Primera Acollida, Núria Lavado; la cap d’Acció Social, Lurdes Rodríguez; regidors i regidores de l’Ajuntament de Blanes, així com responsables dels centres educatius i familiars dels mentorats.

32 nois i noies participen en l’11è Projecte Rossinyol, 4 més que al 2018

Aquest curs 2019-2020 participen al ‘Projecte Rossinyol’ 32 alumnes dividits en 16 parelles, dues més que l’any passat. Pel que fa als mentorats, tenen entre 8 i 13 anys d’edat. Pertanyen a quatre centres de primària i un de secundària, tots públics: l’Escola Carles Faust, l’Escola Mossèn Joan Batlle, l’Escola Napoleó Soliva, l’Escola Joaquim Ruyra, i l’Institut Serrallarga. Els seus respectius països d’origen són: República Dominicana (1), Nicaragua (1), Hondures (4), Espanya (4), Colòmbia (2), Veneçuela (1), Marroc (2), i Argentina (1).

Per la seva banda, els mentors viuen majoritàriament a Blanes, excepte 5 que són de Malgrat, Tordera i Argentona. Els estudis que estan fent a la Universitat de Girona, en aquesta ocasió, són prou eclèctics. Així, hi ha des de qui està fent un Grau en Innovació i Seguretat Alimentària fins a d’altres tipus d’aprenentatges com poden ser Química, Infermeria, Pedagogia, Educació Infantil, Psicologia, Publicitat i Relacions Públiques, Medicina, i Treball Social. Hi ha una elevada presència de dones, amb un total de 14 mentores i tan sols 2 mentors.

Després de la benvinguda a tothom, es va donar pas a la part més entretinguda i esperada per les 16 parelles: conèixer-se mútuament. Per fer-ho més entretingut, es va posar en marxa un joc interactiu en què cada mentorat havia de localitzar el seu respectiu mentor, la seva parella. L’acte es va tancar amb una fotografia de grup amb la participació de tots els assistents a l’acte, així com amb l’intercanvi de telèfons i concrecions de primeres cites entre els membres de les parelles.

Integració cultural, social i lingüística dels alumnes nouvinguts

L’objectiu del Projecte Rossinyol és afavorir la integració cultural, social i lingüística dels alumnes nouvinguts, així com que la Universitat de Girona i el conjunt d’institucions que hi participen contribueixin a la sensibilització entorn de la igualtat i la inclusió social dels nens i nenes. A nivell internacional, l’experiència es desenvolupa a una xarxa d’universitats europees basada en la relació entre mentors (estudiants universitaris voluntaris) i mentorats (alumnes d’origen estranger).

La finalitat és accelerar el procés d’integració dels escolars en el municipi, i cada any augmenta el nombre d’universitats que participen en el projecte a nivell global, així com els infants en mentoria. Les arrels del Projecte Rossinyol cal anar a buscar-les a Israel on, a mitjans dels anys 70, es va establir un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desfavorides que duia per nom Perach Project.

Una de les principals raons que va empènyer ara fa 11 anys a què la Universitat de Girona s’adrecés a l’Ajuntament de Blanes perquè es dugués a terme l’experiència és perquè es tracta d’una de les poblacions de la demarcació gironina amb un rellevant percentatge de ciutadans d’origen forani. Això fa que la vila sigui un dels municipis més adients perquè s’hi faci el Projecte Rossinyol.

1574514797Parelles Mentorats-Mentors (4).JPG
1574514797Parelles Mentorats-Mentors (10).JPG