Solsona. Solsona commemora durant prop d'un mes el Dia int. contra la violència masclista

Abans d’acabar-se l’any, ja són deu les dones assassinades per violència masclista a Catalunya i durant el primer semestre de l’any s’han atès més de 2.900 dones pel mateix tipus de violència als diferents serveis d’Informació i Atenció a les Dones del país. Dilluns que ve, 25N, Solsona celebrarà el Dia internacional contra la violència masclista amb una concentració davant l’Ajuntament a les set de la tarda. S’hi llegirà el manifest institucional d’enguany i s’hi farà una encesa d’espelmes en un acte organitzat per l’Associació de Dones del Solsonès i el Grup de Gèneres amb la col·laboració del consistori. Però la commemoració s’allargarà durant prop d’un mes amb més convocatòries.

De fet, la vigília del 25N el Grup de Gèneres convoca la ciutadana a una Jornada per la no violència contra les dones i les nenes. Començarà a les dotze del migdia amb una presentació i un vermut musical a la plaça de Sant Pere, seguits d’un dinar popular de carmanyola. A dos quarts de cinc de la tarda continuarà amb un contacontes infantil amb perspectiva feminista a la Biblioteca Carles Morató.

La cruesa d’una realitat amagada, en fotos

Una altra proposta per conscienciar la població sobre la situació de les dones maltractades serà l’exposició fotogràfica “Trencant el silenci”, una mostra creada per l’associació manresana de suport a les víctimes de la violència de gènere Lilium. Es tracta de mostrar la cruesa d’una realitat amagada per donar veu a la història de dones que han estat víctimes d’aquesta violència. Les imatges són de Foto Art Manresa. Es podrà veure a la Biblioteca Carles Morató del 3 al 20 de desembre en l’horari habitual de l’equipament. És una iniciativa de Lilium, Foto Art Manresa, l’Ajuntament, a través de la biblioteca, i el SIAD del Consell Comarcal del Solsonès.

Projecció cinematogràfica

El 5 de desembre a les nou del vespre continuarà la programació del Dia internacional contra la violència masclista a Solsona amb una projecció al Teatre Comarcal d’entrada gratuïta. S’hi podrà veure la pel·lícula El despertar de las hormigas (Costa Rica, 2019), de la directora Antonella Sudasassi. Premi del jurat al Festival de Seattle, aquesta cinta narra l’asfíxia de viure en un context rural on tothom sembla saber quin és el paper que li toca viure. És un acte organitzat per la regidoria d’Igualtat, el SIAD i l’Associació de Dones del Solsonès.

Campanya “Sota l’iceberg”

Enguany el SIAD i la regidoria d’Igualtat han creat una campanya de sensibilització sobre les violències estructurals. Es titula “Sota l’iceberg” i es difondrà a través de les xarxes socials a partir de dilluns i durant una setmana. L’objectiu és posar de manifest l’existència de “violències, simbòliques i subtils, que pateixen les dones pel fet de ser-ho i que sostenen i legitimen altres violències més evidents i directes, com la física o les agressions sexuals”, tal com explica la tècnica del SIAD, Maribel Bella.

“Sota l’iceberg” és una invitació a mirar i desemmascarar un sistema de desigualtats subtils com l’humor sexista, la cosificació de les dones a través de la publicitat, les discriminacions salarials o la invisibilització de les seves aportacions al llarg de la història. Paral·lelament, per fer visible la commemoració del 25N, la façana del consistori s’il·luminarà de color lila durant tota la setmana vinent.