Blanes. Joan Adell torna a omplir la Sala de Plens en la presentació del seu darrer llibre: ‘I matarem els morts’

El vespre d’aquest passat dimecres la Sala de Plens de l’Ajuntament de Blanes va acollir la presentació de la darrera novel·la del prolífic escriptor blanenc, Joan Adell: ‘I matarem els morts’. Una vegada més, doncs, la sala es va omplir de gom a gom, com cada vegada que l’apreciat literat comparteix la seva darrera creació amb lectors, amics, familiars i el món de la cultura blanenca en general.

En aquesta ocasió, el mateix escriptor es va encarregar personalment de presentar la seva novel·la tot just al principi de l’acte. El mateix dia en què Francesc Macià, president de la Generalitat, proclama la República Catalana, l’Andreu –un exaltat jove de 17 anys- espera impacient a la plaça del seu poble a què l’alcalde i els regidors surtin al balcó perquè anunciïn que el somni republicà s’ha estès per tot el país.

A partir d’aquest moment, i al llarg de 14 anys, els i les lectores acompanyaran l’Andreu per les trinxeres de la Guerra Civil, l’exili dels vençuts, el camp de concentració d’Argelers i la lluita armada al costat de la resistència francesa. Una trajectòria que l’anarquista viu sempre sota l’amenaça de ser detingut pels agents de la Gestapo i ser repatriat a l’Espanya de Franco.

El protagonista de la novel·la decidirà finalment travessar els Pirineus voluntàriament i participar en l’intent d’invasió amb el maquis a través de la Vall d’Aran. Tota aquesta peripècia li haurà comportat l’allunyament forçós de família, amics i –sobretot- de la seva estimada Elisa, amb la qual mantindrà una assídua i tendra correspondència al llarg dels anys sense perdre mai l’esperança de l’enyorat retrobament.

Presentació a càrrec del col·lectiu literari ‘lletraminúscula’

La vetllada literària i musical va estar organitzada pel col·lectiu ‘lletraminúscula’ i l’Editorial Gregal, comptant amb el suport de l’Ajuntament de Blanes, Llibreria ‘Ç’ trencada i Flors La Camèlia. Després de la intervenció inicial de Joan Adell, l’escriptor, historiador i tècnic de difusió cultural de l’Arxiu Municipal, Aitor Roger, va fer una completa introducció respecte set aspectes.

El primer d’ells va ser presentar la trajectòria vital i literària de l’escriptor, seguida per la història que es narra en la novel·la. Després, va fer un complet retrat al voltant dels personatges de la narració, seguida per una descripció del llibre, l’exili i el concepte de llibertat. Especialment interessant pel públic blanenc és el clar paral·lelisme entre el poble on figura que ha nascut i vivia el protagonista –Sarjau- i Blanes. No tan sols per les acurades descripcions a què ens té acostumats l’escriptor, sinó també pels topònims i establiments esmentats, que existien llavors i que, de fet, alguns d’ells encara perduren en el temps i continuen actius.

Les intervencions musicals a càrrec d’Alba Lupiáñez, Cristina Bitlloch i Laura Rabassa, van anar conferint a la vetllada un qualitatiu ingredient que van completar les lectures de fragments del llibre a càrrec de Mònica Rabassa, Francesc Saura i Salvadora Garcia. Després que ‘I matarem els morts’ s’ha donat a conèixer a Blanes, la següent localitat on es presentarà la novel·la serà a Barcelona, més concretament a l’Ateneu Barcelonès.

1573226432Joan Adell 1.jpg