Banyoles. Rafael Aguirre tanca la residència artística a l'Ateneu de Banyoles amb el 'Concierto de Aranjuez' amb la Giorquestra

L’Artista Resident de l’Ateneu – Centre Municipal d’Estudis Musicals 2019, el guitarrista malagueny Rafael Aguirre, clourà la residència artística interpretant el Concierto de Aranjuez amb la GIOrquestra diumenge 10 de novembre a l’Auditori de l’Ateneu (19 h, 18 €), un recital organitzat per Joventuts Musicals de Banyoles i Joventuts Musicals de de Catalunya. Un acompanyament de luxe per a una de les lectures més sensibles i inspirades d’una de les obres més cèlebres i interpretades de la música clàssica. Si la interpretació d’aquesta obra mestra de Joaquín Rodrigo no era encara suficient, la GIOrquestra executarà també la setena simfonia de Beethoven, una de les més impressionants del geni de Bonn a les portes del 250è aniversari del seu naixement que se celebrarà el 2020.

Un programa d’alta volada per tancar la residència del que s’ha convertit en el guitarrista espanyol més sol·licitat a nivell internacional, tal com posen de manifest els 13 primers premis d’abast mundial que ha guanyat, com el Certamen  Internacional de Guitarra Francisco Tárrega o el Pro Musicis de Nova  York, i els 34 països on ha actuat. El seu virtuosisme i immens repertori, amb més de 30 concerts per a guitarra i orquestra, l’ha portat a adquirir renom internacional, fins al punt que avui en dia és considerat un dels guitarristes de referència mundial.

Format a Alemanya amb el professor Joaquín Clerch a la Hochschule Robert Schumann de Düsseldorf, on es va graduar amb honors, Aguirre actua amb regularitat en sales de prestigi internacional, com el Carnegie Hall de Nova York, el Konzerthaus de Viena, el King’s Place de Londres, la Filharmònica de Sant Petersburg o el Palau de la Música Catalana i ha estat el primer guitarrista a actuar com a solista a la Sala Simfònica de la nova Elbphilharmonie d’Hamburg. A més, ha actuat com a solista al costat de desenes d’orquestres d’arreu del planeta, com l’Orquestra Nacional de Lió, la Simfònica de la KBS a Cporea, la Simfònica de l’Òpera de Toulon, la Filharmònica Robert Schumann de Chemnitz, la de Baden-Baden, la de Thüringen, Westfalia o la New Russia de Moscou. El guitarrista malagueny compta amb vuit discos publicats gràcies als quals ha estat prenominat al Latin Grammy i ha rebut crítiques entusiastes de revistes de prestigi.

El concert de diumenge permetrà unir el talent d’Aguirre amb la GIO, una orquestra simfònica versàtil que ofereix música de qualitat oberta a tots els estils i que sol comptar amb la col·laboració de prestigiosos solistes nacionals i internacionals en els seus concerts, com Sílvia Pérez Cruz, Valentina Lisitsa, Milos Karadaglic, Nemanja Radulovic, Pumeza Matshikiza, Daniel Müller-Schott, Lluís Claret, Alba Ventura o Mireia Farrés, entre altres. A part de les seves actuacions a Girona, la GIO participa regularment als principals festivals i auditoris del país, destacant la recent cloenda del Festival de Cap Roig amb Andrea Bocelli, l’actuació a les dues primeres edicions del Festival Jardins de Pedralbes al costat de Josep Carreras i Buika, l’espectacle de música electrònica Maestro amb tres sold out al Liceu, la participació als Festivals de Música de la Cerdanya, Portalbau, Santa Florentina o al concert final de la Sardana de l’Any a l’Auditori de Barcelona. Recentment ha actuat al Palau de la Música acompanyant Maldita Nerea, a l’Auditori de Barcelona amb el projecte El Cor Canta i aquest estiu clourà els festivals Castell de Peralada amb Maestro i Cap Roig amb Ainhoa Arteta.

Les entrades per al concert es poden comprar a través del web www.cultura.banyoles.cat i a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Banyoles (al passeig de la Indústria, 25 // 972 57 00 50, de dilluns a dijous de 8:30 h a 18:45 h i divendres de 8:30 a 17:45 h).

Una residència artística prolífica

El de diumenge serà el darrer concert que el guitarrista espanyol haurà ofert com a artista resident de l’Ateneu – CMEM. En el primer recital, que va tenir lloc al gener, Aguirre es va acompanyar de la violoncel·lista suïssa Nadège Rochat per presentar el disc La Vida Breve, un acostament carismàtic a un repertori per a duet molt variat que ha rebut grans crítiques de revistes com The Strad o Gramophone. En el segon concert, que es va celebrar al maig, el guitarrista va desplegar tot el seu talent interpretant algunes obres mestres del seu repertori. Un recital a solo on Aguirre va mostrar la versatilitat del seu instrument, tocant des d’obres originals fins a transcripcions orquestrals i pianístiques.

La seva gran curiositat i voluntat d’apropar el seu instrument a un públic més ampli l’han fet estendre el seu repertori des de la clàssica, al flamenc, l’òpera, la música de cinema, la música llatinoamericana o el pop.

Al costat dels tres concerts, la residència artística ha inclòs dues activitats paral·leles, concebudes per arribar al gran públic i als estudiants de l’Escola Municipal de Música de Banyoles (EMMB). En concret, es va celebrar el programa “La classe va a concert” en què els estudiants van tenir l’oportunitat de conèixer la forma de treballar d’Aguirre i Rochat, i una sessió del Club de Lectura de la Biblioteca de Banyoles dedicada al llibre El guitarrista de Luis Landero.

15729500354. Concierto de Aranjuez.jpg