Blanes. Blanes organitza diumenge una Jornada Mediambiental de Neteja a les platges i boscos amb ‘Mou-te pel Mar’

Si hi ha alguna població d’arreu de la Costa Brava que es distingeix pel seu alt nivell de conscienciació mediambiental, aquesta és sens dubte Blanes. Així ho ha demostrat durant les darreres dècades, i al llarg de l’any diverses iniciatives públiques i privades sumen esforços per fer neteges en diversos entorns concrets. Ara, Blanes torna a encapçalar una nova iniciativa mediambiental encara més ambiciosa: ‘Mou-te pel Mar’, que tindrà lloc el proper diumenge 3 de novembre al matí, i consistirà en fer una jornada de neteja a les platges i boscos del municipi on comença la Costa Brava.

La convocatòria és a 2/4 de 9 del matí al Banc dels Músics del Passeig de Mar per acabar de fer les inscripcions presencials, i a les 9 es farà la sortida cap als diversos indrets on fer la neteja intensiva. Finalment, es tornarà al punt de partida a les 11 del matí per començar a fer la selecció de les deixalles recollides.

Presentació de ‘Mou-te pel Mar’ a l’Ajuntament de Blanes

L’acció està impulsada per la plataforma digital, ‘Twinapp’, que coordina accions de recollida de deixalles tant al mitjà marí com als entorns naturals d’arreu del territori, combinades amb l’activitat pesquera i esportiva. El vespre d’ahir dilluns es va fer la presentació oberta al públic i a tota la ciutadania a la Sala de Plens. Van encapçalar l’acte l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa; acompanyat de Teresa Ferrés, la cap visible de la plataforma ‘Twinapp’, que impulsa accions com la que es farà a la població blanenca el primer diumenge  de novembre; així com Anna Masdeu, del GALP, Grup d’Acció Local Pesquer.

També van participar un altre dels artífexs i impulsors principals del projecte, Miquel Ferrés, pescador de vocació i runner d’afició. Va ser la seva consciència mediambiental la que el va fer adonar-se de la quantitat de plàstics que hi ha al mar en el seu feinejar diari com a pescador, fins al punt que hi ha hagut jornades en què els fruits de la mar han estat únicament deixalles.

Paral·lelament, quan sortia a córrer, va comprovar igualment com l’entorn del litoral està ple de plàstics i residus. Es va interessar pel tema i així va ser com va refermar el seu compromís mediambiental com a pescador, però especialment com a ciutadà. Per això es va aventurar a desenvolupar a títol personal ‘Twinapp’, una app que suma esport i consciència mediambiental.

D’altra banda, a la segona part de l’acte la responsable del Servei de Residus i Neteja de l’Ajuntament de Blanes, Lara Salmeron, va presentar un mapa amb les zones que es proposen anar a netejar diumenge vinent. S’ha elaborat conjuntament amb la cap del Servei de Medi Ambient, Dolors Rosell, i inclou des de tota la franja marítima, passant per tot l’entorn de la Roca de Sa Palomera, així com zones boscoses i espais naturals.

La presentació d’ahir dilluns va comptar amb l’assistència de diversos regidors i regidores, i la participació de diverses entitats i institucions del municipi que ja han avançat el seu recolzament a l’activitat. Principalment; la Confraria de Pescadors de Blanes, representada pel seu patró major, Eusebi Esgleas; el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC); el Club de Vela Blanes; i Pastisseria Marina, entre d’altres.

Jornada intensiva de neteja el diumenge 3 de novembre

El què proposa ‘Mou-te pel Mar’ és mantenir els eco-sistemes marins i litorals de la Costa Brava nets i lliures de plàstics: netejar les nostres platges, boscos i zones verdes. Al llarg de la setmana, la Confraria de Pescadors està fent una recollida especial de les deixalles que trobin al fons marí mentre feinegen, amuntegat en un contenidor especial amb aquest objectiu.

D’altra banda, aquest proper diumenge 3 de novembre, a partir de 2/4 de 9 del matí, es començarà la inscripció presencial gratuïta de tothom qui vulgui participar en la jornada de neteja intensiva. El punt de trobada, de sortida i arribada, serà el Banc dels Músics del Passeig de Mar, al costat del Monument al Sardanista. A partir de les 9 del matí, s’explicarà a tothom la mecànica de funcionament de l’activitat, que consisteix en triar un espai i anar a netejar-lo tot practicant esport.

En definitiva, es tracta d’una eco-marxa que es pot fer corrent, caminant, en bicicleta o amb mitjans ecològicament sostenibles, i contribuir a la neteja del medi ambient. Per això, abans de la sortida es faran uns exercicis d’estiraments i es donarà de marge fins a les 11 del matí per fer la neteja intensiva. Per facilitar la tria a qui no hagi pensat amb anterioritat on vol anar, s’ha confeccionat un mapa on s’indiquen les zones de referència on poder anar.

Es lliurarà a cada participant una ECO-BAG de roba, una bossa especialment dissenyada per a la recollida, que es podran quedar de record, i guants de protecció. A les 11 del matí es tornarà de nou al Banc dels Músics per bolcar tot el material, i fer la selecció de residus pel posterior reciclatge i retirada. També es faran exercicis de relaxació i reconciliació amb la natura, i s’oferirà un refrigeri per a tots els assistents per recuperar forces.