Marta Buchaca guanya el premi de teatre Frederic Roda

La Diputació de Barcelona ha donat a conèixer avui la guanyadora de l’edició del Premi Frederic Roda de Teatre 2019, organitzat juntament amb l'Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB), dotat amb 8.000 euros i l’edició del text. La guanyadora ha estat Marta Buchaca per l’obra “Rita”.

El diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia Cañizares, que ha encapçalat l’acte, ha destacat durant la seva intervenció la importància del premi Frederic Roda en el foment de la cultura teatral i com «gràcies a aquests tipus de guardons i a la feina que desenvolupa l’Oficina de Difusió Artística de la corporació la cultura i el teatre arriben al territori facilitant a la ciutadania la possibilitat de gaudir del teatre».

En relació a l’obra guanyadora Garcia Cañizares ha destacat l’estil àgil i actual del text de l’obra. «Un llenguatge entenedor que arriba al públic. Una obra senzilla que a través del teatre ens ajuda a comprendre les diferents realitats del dia a dia».

De la seva part, Ignasi Roda, en representació de l’ADB, ha destacat la figura del seu pare, Frederic Roda, com a «home de referència dins del món del teatre i la cultura» i ha agraït a la Diputació «el seu suport en l’organització del premi».

El jurat del premi ha estat format entre d’altres per representants de diferents teatres de la província de Barcelona, que han decidit l’obra guanyadora entre sis finalistes seleccionada per un comitè de valoració amb membres de l’ADB.

Nova època del premi

Creat l’any 2014 per l’ADB, l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona i el suport d’Òmnium Cultural, el Premi Frederic Roda va néixer el 2014 per reconèixer textos dramàtics inèdits escrits en català en el marc de la Nit de Santa Llúcia. Des de l’any passat el premi ha rebut un nom impuls a través de la Diputació de Barcelona i la implicació dels teatres municipals de la porvíncia de Barcelona. El guanyador de l’edició 2018 va ser el dramaturg Carles Batlle amb l’obra "Lamarr: natura morta" que serà representada al TNC el mes de maig, dirigida per Sergi Belbel.

El nom del guardó ret homenatge a l’actor, director, pedagog, dinamitzador cultural i crític teatral Frederic Roda i Pérez (Barcelona, 1924 – 2006), que va ser fundador de l’Agrupació Dramàtica de Barcelona i sotsdirector de l’Institut del Teatre.

Els anteriors guardonats han estat Lluïsa Cunillé per “Boira” l’any 2014 i David Plana per “Els encantats” i Josep Maria Miró per “La travessia” l’any 2015.

Marta Buchaca i “Rita”

Buchaca és llicenciada en Humanitats per la Universitat autònoma de Barcelona i s'ha format com a dramaturga al Centre d'Études Théâtrales de Louvain la Neuve a Bèlgica, a l'Institut del Teatre i a l'Obrador de la Sala Beckett.

Les seves obres han obtingut diversos premis, entre els que destaquen Joaquim Bartrina 2015 per “Olor sota la pell”, finalista del III Premi Fundació Romea de textos teatrals, per “Emergència”; el XXXV Premi de teatre ciutat d'Alcoi i l'accèssit del Premio Marqués de Bradomín 2007 per “Plastilina”; el Premi Max a millor autor teatral en català per “L’any que ve serà millor”.

Les seves obres s’han vist a Croàcia, Guatemala, Veneçuela, El Salvador, Grècia, República Txeca, Xipre, Estats Units i Canadà.

“Rita”, que s’estrena a la sala Beckett i es podrà veure del 29 d’octubre al 17 de novembre, és una comèdia que parla de la família, dels germans, del vincle maternofilial i també de la dificultat de “deixar anar” aquells que estimem. Planteja què és viure amb dignitat i explora la legitimitat que tenim a l’hora de decidir sobre la mort dels altres.