Blanes. Blanes celebra el Dia Mundial de la Salut Mental 2019 amb una Jornada de Portes Obertes

El Servei de Rehabilitació Comunitària de la Selva Marítima, ubicat a Blanes, ha celebrat avui divendres el Dia Mundial de la Salut Mental 2019, que s’escau el 10 d’octubre. L’alcalde, Àngel Canosa, i la tinenta d’alcalde de Salut i Qualitat de Vida, Marina Vall-Llosada, han fet una visita a les instal·lacions guiats per tres dels usuaris i usuàries: l’Estrella, en David i la Marie.

També hi ha participat el coordinador del servei, Jesús Bernal; el director de Salut Mental i Adicions de comarques gironines, Claudi Camps; i el director de Serveis Generals IAS/Trueta, Josep Sánchez. Enguany la celebració posa l’accent en donar resposta les preguntes freqüents que es fa tothom respecte les malalties mentals, aixoplugat sota el lema ‘Parlar i Escoltar, Salva Vides’.

Jornada de Portes Obertes per conèixer les activitats i prestacions

Al llarg de tot el matí –des de les 10 fins a quarts de 2 de la tarda- diversos usuaris i usuàries del centre han actuat de cicerones dels visitants que s’hi ha acostat. Es tractava principalment de familiars i amics dels pacients, així com personal d’altres serveis de salut complementaris. En aquest sentit, se’ls ha ofert una complerta visita guiada a les diferents dependències.

D’aquesta manera, tothom ha pogut conèixer de primera mà les prestacions i activitats que es fan al Servei de Rehabilitació Comunitària de la Selva Marítima, ubicat sobre el CAP 2 de La Plantera. Hi ha rehabilitació cognitiva, preparació de plats de cuina i altres tasques de la llar, atenció a un hort urbà, pin-pong, una revista, i fins i tot un blog on tothom pot fer-hi aportacions.

Les instal·lacions del centre han estat avui especialment engalanades per a la ocasió, recollint una bona mostra de les activitats que s’hi fan: taller de manualitats (pintura, ganxet, dibuix, etc), expressió corporal, psicomotricitat, teatre, etc. Una altra mostra eren una sèrie de cartells que ajudaven molt gràficament a desfer mites que hi ha al voltant de les malalties mentals, com per exemple el que deixava clar que les persones amb trastorns mentals contribueixen a la societat com a membres de la mateixa, i no pas que no hi facin res.

La darrera part de la visita ha estat la més dolça: al costat de la cuina s’hi oferia un refrigeri preparat especialment per a la ocasió. Actualment hi ha una vuitantena d’usuaris i usuàries tant de Blanes com de poblacions del seu àmbit d’influència en aquest centre amb seu en aquesta localitat, i hi ha el projecte d’ampliar les dependències en un altre local per poder seguir donant una atenció de qualitat.

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), una de cada quatre persones patirà un problema de salut mental al llarg de la seva vida. I és que, segons aquest mateix organisme, parlar de salut vol dir l’estat complet de benestar físic, mental i social, i no pas l’absència d’afeccions o malalties. En aquest sentit, l’OMS defineix la salut mental com ‘un estat de benestar en el qual l’individu és conscient de les seves pròpies capacitats, pot afrontar les tensions normals de la vida, pot treballar de forma productiva i fructífera, i és capaç de fer una contribució a la seva comunitat’.

1570197226Dia Mundial Salut Mental 7.jpg
1570197226Dia Mundial Salut Mental 9.jpg