Blanes. Prop d’un miler de persones es manifesten a Blanes en el segon aniversari del Referèndum de l’1 d’Octubre

Blanes, igual que gran quantitat de municipis d’arreu de Catalunya, ha recordat avui al vespre el segon aniversari de l’1 d’Octubre del 2017 amb una jornada reivindicativa. La jornada commemorativa l’ha organitzat Òmnium Cultural, l’ANC, la Casa del Poble, el CDR, Blanesantifa (Acció Antifeixista) i la Taula de Forces Polítiques de Blanes. Segons fonts policials, hi ha hagut una participació de prop d’un miler de persones.

Hi ha hagut dues manifestacions que han sortit a quarts de vuit del vespre i a les vuit del vespre des de dos llocs diferents: des de la Rotonda de Ca la Guidó i des del centre de la vila, respectivament. El primer grup estava encapçalat per una pancarta on es podia llegir ‘Votar no és delicte’, mentre que al segon el lema ha estat ‘Contra la repressió, Okupem els carrers’.

Els dos fronts han coincidit a la Plaça Solidaritat, on han confluït les marxes. Des d’aquí, han continuat plegades els dos gruixos en un recorregut que ha continuat per la Rambla Joaquim Ruyra, Plaça Catalunya i Passeig de Mar fins arribar a l’anomenada Plaça 1 d’Octubre, oficialment Plaça d’Espanya. Un cop aquí, Tomàs Llorens i Roger Busquets han interpretat cançons en directe, s’ha projectat un vídeo amb imatges de l’1-O, i s’ha llegit un manifest amb les veus de diverses persones.

Manifest reivindicatiu: ‘Ho tornarem a fer’

El manifest comença recordant que el referèndum celebrat avui fa dos anys va ser una de les expressions d’apoderament ciutadà, de resistència civil no-violenta i d’exercici de la democràtica més importants de la nostra història recent. Un esdeveniment que, com se sol dir, va marcar un abans i un després, perquè des de llavors tot ha canviat arreu de Catalunya i l’estat espanyol: tant la manera d’entendre la política com la capacitat de reacció de la ciutadania, passant per la manera d’actuar de determinats cossos de policia.

També s’ha recordat com es va viure a Blanes, on es van obrir 8 col·legis electorals i van votar 7.989 blanencs i blanenques, i en aquest sentit es sentencia que tots els vots, fossin del sentit que fossin, atorguen legitimitat al referèndum: “perquè totes aquestes persones estem d’acord en una cosa: en democràcia es decideix votant. No hi ha altra manera”. En aquest darrer sentit també recorda la posterior aplicació del 155 i l’obertura d’una causa que afecta més d’un miler de persones.

Uns fets que, segons es recull al manifest, han tingut ara continuïtat amb les recents detencions que s’han conegut aquesta setmana. Malgrat això, el text també remarca: “No deixarem de lluitar ni un segon per la llibertat i amnistia de totes elles, molt especialment, les preses polítiques i les exiliades”. Per això, davant la imminent sentència del Suprem que es coneixerà aquests propers dies, el manifest sentencia: “L’Estat només busca criminalitzar un moviment  del tot pacífic com és el sobiranisme (...) No renunciem a res del que hem fet, i ho tornarem a fer. Ens manifestarem, ens expressarem, ens mobilitzarem i votarem tants cops com calgui”.

En la recta final, es llença un missatge que crida a la resistència civil no violenta: “Recuperem tot allò que va catapultar l’èxit de l’1 d’octubre: voluntat, compromís, intel·ligència, estratègia, fermesa, perseverança, desobediència, no violència, esperança, autoorganització popular i, molt especialment, unitat estratègica”. Per últim, es tanca el manifest fent una crida a la unitat per fer efectiva la República Catalana.