Solsona. L'alcalde solsoní defensa l'arrelament i l'adaptació del patrimoni festiu en la salutació d'inici de la Festa Major

“Preservar la tradició i el patrimoni que ens identifica i, al mateix temps, intentar innovar per mantenir viu l’interès del conjunt de la ciutadania és la premissa que ens guia cada any en la programació”. Ho ha destacat l’alcalde de Solsona, David Rodríguez, en la salutació que ha pronunciat aquest migdia des del balcó consistorial per donar el tret de sortida a la 366a Festa Major, que s’allargarà fins al dia 11.

David Rodríguez ha recordat que aquest any la ciutat ha rebut el segell de Ciutat amb caràcter, una distinció que en bona mesura es fonamenta en “el potencial historicocultural de Solsona, que es manifesta especialment en el seu patrimoni cultural popular”. Per al batlle, reconeixements com aquest posicionen la ciutat en el mapa català.

Així mateix, David Rodríguez ha animat la ciutadania a assistir, “avui més que mai”, al cant de la Salve del centenari de l’Orfeó Nova Solsona, a tres quarts de nou del vespre a la capella del Claustre. Fa cent anys, cantava la seva primera Salve Regina. “Naixia, així, una entitat que ha esdevingut referent a casa nostra i que ha contribuït com poques a fer ciutat”, ha subratllat. L’alcalde també ha posat de relleu la celebració dels 60 anys de recuperació dels gegants vells, que “fa palesa la capacitat de la ciutat i les entitats de preservar el patrimoni festiu, símbol de la nostra identitat”.

Un any més, l’alcalde de Solsona no ha desaprofitat l’ocasió per fer referència als presos polítics, amb prop de dos anys de presó preventiva, i la imminent sentència del Suprem. “Ens sentim decebuts de no haver vist encara corresposta la nostra legítima aspiració, i del tracte que reben els líders independentistes. Però no podem defallir, ara no podem renunciar a la mobilització, perquè els nostres anhels d’autodeterminació han de continuar mostrant múscul a l’estat i al món”. David Rodríguez ha conclòs que “amb els presos i preses ben presents, i la seva il·lusió de tornar-ho a fer cada dia, fem pinya i fem festa. La nostra força personal és la col·lectiva”.

Estevet, protagonista d’avui

Des de fa sis anys, el protagonisme simbòlic del començament de la Festa Major s’atribueix als trabucaires que, a més d’encendre la tronada de la plaça Major, també s’encarreguen de la trabucada des del balcó de l’Ajuntament. Cada any la duu a terme el més veterà de la colla i enguany li ha correspost a Josep Vendrell, “Estevet”.

Nascut el 1961, pare de dues filles, és veí de la partida de Santa Llúcia, al Vinyet, i s’ha dedicat sempre a les feines del camp. Es va incorporar al grup el 31 d’agost del 1997, coincidint amb l’homenatge de la ciutat a Manel Casserras i Boix, i fa deu anys va convertir-se en el cap de colla.

Normalitzar la tradició

Els darrers anys ha vist com la regularització de l’ús de la pólvora ha fet més complexa la gestió de permisos i ha complicat l’activitat dels trabucaires. Però l’alcalde en el seu pregó li ha assegurat que “una entitat amb el pes, el fonament i l’arrelament popular dels trabucaires no ha de témer la seva continuïtat”. D’altra banda, Rodríguez ha celebrat que l’Estevet vegi de bons ulls l’entrada de dones al grup, un aspecte que s’haurà de debatre amb els estatuts a davant. “És un fet que normalitzaria aquesta tradició a casa nostra”.

El primer passacarrers amb el pregoner convidant a la festa, l’Orquestra Patinfanjàs i els gegants, la màxima atracció per a desenes de famílies solsonines i visitants, han fet tota la resta aquest migdia. Demà, diumenge, participarà en la comitiva d’autoritats el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, acompanyat del vicepresident primer, Jordi Latorre, i el diputat provincial Albert Bajona. Finalment no hi assistirà la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, tot i que estava previst inicialment.

Dilluns serà el president de la Generalitat, Quim Torra, qui signarà el llibre d’honor de l’Ajuntament de Solsona i coneixerà de primera mà aquesta Festa patrimonial d’interès nacional. Torra arribarà abans a l’Ajuntament, on serà rebut per la corporació municipal i alcaldes de comarca, prendrà part en tots els actes tradicionals del matí i participarà en el dinar institucional del consistori. També l’acompanyarà la delegada del Govern a la Catalunya Central, Alba Camps.

1567857773Alcalde_Estevettrabucaire_7set19.jpg
1567857774trabucada.jpg