Calonge. La Diada Esportiva Solidària entrega 2.240€ per lluitar contra l'Atàxia de Friedreich

L’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni ha fet entrega a la Fundació Stop Fa del taló corresponent a la recaptació de la Diada Esportiva Solidària. En total són 2.240€ que es van recaptar amb l’objectiu de lluitar contra l’Atàxia de Friedreich, una malaltia degenerativa poc freqüent que pateix una veïna del municipi. L’alcalde de Calonge i Sant Antoni, Miquel Bell-lloch, juntament amb el regidor d’esports, Salvador Miquel, van fer entrega del taló a la Mireia Gómez, veïna del municipi que impulsa la campanya de recaptació de fons per finançar la investigació per trobar un tractament per l’Atàxia de Friederich.

Un total de 1.120 persones van participar a la setena Jornada Esportiva Solidària, organitzada per l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni. La diada, que albergava diverses disciplines esportives, destinava dos euros de cada inscripció a la Fundació STOP-FA, que investiga la cura de l’Atàxia de Friedreich, una malaltia neurodegenerativa poc comuna que pateix una veïna de Calonge i Sant Antoni, Mireia Gómez.

Una malaltia poc freqüent

L’atàxia de Friedreich és una malaltia poc freqüent que causa la degeneració de les neurones de la mèdul·la espinal i del cerebel, provocant sobretot dificultats en el moviment, en la capacitat de caminar i que amb el temps deixa els pacients en cadira de rodes. Aquesta malaltia afecta unes 500 persones a Catalunya i comença a manifestar-se entre els 5 i els 15 anys.  L’Atàxia de Friedreich no té cura i ara l’Institut d'Investigació en Ciències de la Salut Germans Trias i Pujol de Badalona, la Universitat Autònoma i pacients i associacions de tot l'Estat espanyol han apostat pel micromecenatge per poder finançar la investigació per curar aquesta malaltia.

El projecte d’investigació contra l’atàxia està liderat pel doctor Antoni Matilla Dueñas, de la Unitat de Neurogenètica Bàsica i Traslacional de Germans Trias i Pujol. L’objectiu és generar uns virus modificats genèticament (virus adenoassociats) que, introduïts a les neurones, aconsegueixin que la frataxina es produeixi de manera normal. Per això el projecte compta amb la participació de la UAB, liderat pel doctor Miguel Chillón, investigador ICREA del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat i del CBATEG, que s’encarregarà de la fabricació d’aquests virus. Aquest tractament es preveu que comporti una important millora de la qualitat de vida en les persones que tenen la malaltia avançada, i que eviti el desenvolupament de la patologia en aquelles altres persones a les quals s’acabi de diagnosticar.

Aquesta malaltia té una incidència de 2 casos cada 100.000 persones en poblacions d’origen europeu, i en canvi no afecta els ciutadans d’origen africà o asiàtic. Per la seva baixa incidència és considerada una patologia rara o minoritària. A Catalunya la pateixen unes 500 persones i a l’Estat unes 3.000.