Altafulla. L'Ajuntament d'Altafulla rep els deu infants sahrauís que s'allotgen a l'Alberg Casa Gran durant el mes d'agost

L’Ajuntament d’Altafulla ha rebut aquest divendres al matí els deu infants sahrauís que s’allotgen durant el mes d’agost a l’Alberg Casa Gran d’Altafulla. L’estada s’emmarca dins del programa ‘Vacances en Pau’, un projecte conjunt de la Delegació del Front Polisario Catalunya i del moviment solidari amb el Poble Sahrauí, que ofereix a les famílies catalanes la possibilitat d’acollir infants sahrauís dels campaments de refugiats de Tindouf, a Algèria.

A Altafulla, però, ha arribat amb un format pioner arreu del territori català que va més enllà d’aquest acolliment familiar. En aquest cas, i gràcies a un conveni establert amb l’Agència Catalana de Joventut de la Generalitat de Catalunya, els menors gaudeixen d’unes colònies d’estiu al municipi acompanyats de diversos monitors, la majoria provinent de l’Associació Juvenil Sàhara Dempeus, que també treballa per visibilitzar la causa i fer incidència política.

Prèviament, aquest grup de nens i nenes sahrauís van gaudir durant el passat mes de juliol d’una estada de 10 dies a l’Alberg Santa Maria del Mar de Coma-ruga. En aquest cas, dins del marc del programa ‘L’Estiu és teu!’. El coalcalde d’Altafulla, Jordi Molinera; la regidora de Comerç i Turisme i Emprenedoria, Natalia Sanz; i el regidor d'Habitatge, Esports i Festes, Àlex Cañas; han estat els encarregats de rebre els infants a la Sala de Plens de l’Ajuntament.

El coalcalde, Jordi Molinera, s’ha mostrat “molt satisfet amb l’experiència, i content de participar i ajudar en tot el que sigui possible perquè aquests infants s’hagin sentit com a casa seva aquest mes d’agost a Altafulla”. Ha agraït la tasca dels monitors voluntaris que els acompanyen pel seu “exemple de solidaritat enorme”, i ha plantejat la possibilitat de cara a l’estiu vinent de treballar en una doble modalitat d’acolliment al municipi. D’una banda, reeditar aquesta col·laboració amb la Xarxa d’Albergs de Catalunya (Xanascat); i de l’altra, buscar famílies d’acollida.

A la recepció també hi han estat presents Mah Iahdih, representant Sahrauí a Catalunya; i Susana Sanahujes, coordinadora del programa ‘Vacances en Pau’.

Mah Iahdih ha presentat l’estada com una “experiència pionera a Catalunya molt interessant i fructífera”, que esperen estendre arreu del territori amb la voluntat d’ampliar el nombre d’infants. El representant Sahrauí és conscient de la dificultat de trobar famílies disposades a acollir-los. El sostre a dia d’avui es troba en les 450, i la intenció és poder arribar amb aquesta nova modalitat a una cinquantena d’infants.

Per la seva banda, la coordinadora del programa ‘Vacances en Pau’, Susana Sanahujes,  ha agraït la predisposició de la Direcció General de Joventut i a la Xanascat d’obrir-se a aquesta col·laboració.

Es tracta d’un grup d’infants d’entre 10 i 12 anys de la República Àrab Democràtica del Sàhara que durant la resta de l’any viuen als campaments de refugiats de Tindouf, on el Poble Sahrauí es troba exiliat des de fa més de 40 anys. Des de la signatura dels Acords Tripartits de Madrid l’any 1975 i l’immediat repartiment del Sàhara Occidental en mans de Marroc i Mauritània, al voltant de 184.000 sahrauís viuen organitzats en campaments, a l’anomenada ‘Hammada’, un desert inhòspit situat a la regió algeriana de Tindouf. Allà, les condicions de vida són extremadament dures, i aquesta difícil realitat quotidiana es veu agreujada durant els mesos de calor, quan les condicions climatològiques són especialment complicades, amb temperatures que superen els 50ºC.

Durant la seva estada a Altafulla, aquest grup de 10 infants ha gaudit de diverses activitats lúdiques i culturals. El consistori ha posat a la seva disposició les instal·lacions de la Piscina Municipal i el servei de trenet turístic, i aquest divendres al matí durant la recepció a l’Ajuntament els ha obsequiat amb una motxilla, material escolar, i un anorac.

Evitar que pateixin aquesta situació, oferir-los una altra cara del món, donar-los a conèixer una altra cultura i una altra llengua, facilitar-los l’accés a una atenció sanitària de qualitat, i proporcionar-los la il·lusió i l’esperança que els permeti creure i lluitar per un futur millor, són els principals objectius que persegueix el programa.

Alhora, el projecte també ajuda a conscienciar i sensibilitzar la ciutadania sobre el problema que pateix el Poble Sahrauí, a fer visible el conflicte, i a fer palès el suport del moviment solidari en favor de la seva autodeterminació.

En definitiva, el programa vol ser un símbol de solidaritat amb els nens i nenes sahrauís i un clam per la pau, contra la injustícia, i contra la violació dels drets humans.

Aquest 2019, un total de 470 nens i nenes sahrauís passen l’estiu a poblacions d’arreu de Catalunya gràcies al programa ‘Vacances en Pau’. En els seus 25 anys de trajectòria, més de 12.000 infants s’han beneficiat dels seus serveis.

1566631685RecepcioInfantsSahrauis1.JPG
1566631685RecepcioInfantsSahrauis2.JPG