Platja d'Aro. Guardons dels Premis de Recerca Local

El jurat la setena edició del Premi Jordi Comas de Recerca Local de Castell-Platja d’Aro impulsat per l’Ajuntament de la mà de la Biblioteca Mercè Rodoreda, dotat amb 4.500 euros i la seva publicació en format de llibre, ha concedit un doble guardó premiant dos projectes d’investigació: El comerç de la sorra del comunicador i fotògraf ganxó Carles Torrent i Vilà; i El Carnaval de Platja d’Aro: origen, història i evolució presentat a quatre mans pels periodistes gironins Josep Víctor Gay Frías i Carlus Gay i Puigbert.

El comerç de la sorra pren com a epicentre de tota la revolució comercial del municipi la Platja Gran com a pol d’atracció i fonament d’una economia que va fer possible tant el creixement turístic com la configuració d’un característic skyline amb que s’ha identificat, sobretot Platja d’Aro. També amb la memòria gràfica d’aquest procés l’autor vol explicar l’impacte que el comerç ha tingut en l’àmbit social i econòmic del municipi, de les poblacions veïnes i de la Costa Brava, fins a esdevenir un centre comercial a cel obert, dissenyat des de l’espontaneïtat de tota una població amb un objectiu comú.

L’actual Carnaval de Platja d’Aro té com a antecedents les celebracions de de finals del segle XIX i primers del XX, amb els populars Ballets i els primers Balls de la Dona. La Guerra Civil i la postguerra van estroncar la celebració que es va mantenir discretament sota l’eufemisme de Bailes de trajes típicos regionales. Amb l’adveniment de la democràcia la celebració va tornar a agafar volada amb diverses novetats inspirades en el Carnaval de Lucerna a Suïssa, on una delegació municipal s’hi va traslladar l’any 1975 per estudiar-ne el model. El 1980 va iniciar-se la Gran Rua de Carrosses i Comparses tan característica i popular.

El Premi de Recerca Local, d’ençà de l’any 2012 escull projectes inèdits d’investigació que puguin esdevenir un treball de recerca sobre Castell-Platja d’Aro i S’Agaró en qualsevol àmbit: geografia, història, economia, turisme, aspectes socials, esportius, culturals, mediambientals, biografies, folklore... Alhora es van publicant els volums amb la voluntat de crear una col·lecció de monografies locals. En aquestes moments ja és oberta la convocatòria de l’any 2019 que ha fixat com a data de lliurament de propostes el 5 d’octubre

1565806102Rua sota la neu 1936.png
1565806103Ballets de Carnaval 1936.png