Blanes. Blanes farà visites guiades per conèixer la història de la Parròquia Santa Maria coincidint amb la Mare de Déu d’Agost

Aquest proper dijous dia 15, coincidint amb la festivitat de la Mare de Déu d’Agost, s’han organitzat visites guiades per poder conèixer millor la història de la Parròquia Santa Maria. Es tracta d’una nova activitat emmarcada en el programa dels 700 anys d’ençà que es va fundar la parròquia, tot un reguitzell d’actes que s’estan celebrant al llarg d’aquest 2019, quan es commemora aquesta efemèride.

S’han programat dues visites, totes dues a la tarda: la primera des de 2/4 de 6 fins a 2/4 de 7, i la segona des de 2/4 de 7 fins a 2/4 de 8 del vespre. El punt de trobada serà a la mateixa Plaça de l’Església, i seran gratuïtes. Tan sols cap complimentar un petit requisit: inscriure’s a l’Oficina de Turisme de Blanes, situada a la Plaça Catalunya, oberta al públic de 10 a 14 h i de 17 a 20 h. L’objectiu és que, tant vilatans com visitants, puguin conèixer millor aquesta joia del gòtic català.

Aquestes dues visites guiades tenen com origen les que ja es van fer a finals de curs amb escolars del municipi. Es tractava d’una de les opcions que es podia triar a la Guia de Recursos Educatius 2018-2019 formant part de la Guia Didàctica elaborada especialment per a la ocasió. Per a l’elaboració de la guia s’ha comptat amb la coordinació de l’Arxiu Municipal i el Departament d’Educació de l’Ajuntament de Blanes.

El vescomtat de Cabrera, l’origen de la Parròquia Santa Maria

Més de 200 nois i noies de segon i quart d’ESO, així com de l’Escola d’Educació Especial Ventijol van participar en les visites guiades, completades per una Guia Educativa on s’explicava l’efemèride que se celebra aquest 2019: els 700 anys de la fundació de la Parròquia Santa Maria. En aquest sentit, es posa en valor que la parròquia va néixer a redors de l’antic castell palau dels Vescomtes de Cabrera, el conjunt arquitectònic més important que conserva Blanes del seu passat medieval.

El vescomtat de Cabrera fou una de les senyores feudals més importants de Catalunya des del segle XI fins al segle XIX, i s’estenia per la major part de l’actual comarca de la Selva i per algunes àrees del Maresme, el Vallès Oriental i  Osona. Al llarg de molts segles va funcionar com un autèntic estat, amb la seva pròpia administració, fiscalitat i, fins i tot, el seu propi exèrcit.

L’escut dels Cabrera està reproduït a la Font Gòtica que es conserva al Carrer Ample, al bell mig del centre de Blanes. L’any 1319 Santa Maria va esdevenir parròquia independent, quan la població voltava el miler d’habitants. A partir de 1382 Bernat IV de Cabrera convertirà Blanes en capital dels seus dominis, i va encarregar al prestigiós arquitecte Arnau Bagués la construcció d’un palau que, posteriorment, va continuar realitzant son fill, Bernat Joan, qui va fer construir la font pública del Carrer Ample acabada l’any 1443, avui dia un notable exemple del gòtic civil català.

La Guia Didàctica dóna els detalls més importants dels 700 anys d’història de la Parròquia Santa Maria acompanyat d’una profusa reproducció de dibuixos i il·lustracions de l’època. S’hi pot veure la forma original del Castell-Palau dels Vescomtes de Cabrera, amb una estructura quadrada amb torres a les quatre cantonades, una de les quals té la forma quadrada que encara es conserva, i que allotja el campanar de l’actual església.