Blanes. L’alcalde i el president feliciten al blanenc Joaquim Illas, l’avi més gran de Catalunya, pel seu 110è aniversari

L’home més longeu de Catalunya, Joaquim Illas i Illas, més conegut a Blanes com ‘Falet’, ha celebrat avui dissabte el seu assenyalat aniversari amb les màximes autoritats de la ciutat on viu i del seu país. Aquest passat divendres, 26 de juliol, va fer la doble celebració que fa cada any: el seu aniversari i el seu sant, ja que ahir era Santa Anna i Sant Joaquim.

Coincidint amb la data d’aniversari, ahir divendres en Falet va rebre nombroses mostres d’estima i felicitació, deixant per avui dissabte poder compartir un àpat d’aniversari amb la família. Ha estat avui quan l’han visitat l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, i el president de la Generalitat de Catalunya, Quim Torra.

L’alcalde ho ha fet al migdia, abans que comencés una celebració familiar que s’ha encetat bufant el preceptiu pastís d’aniversari, i el president de la Generalitat ho ha fet aquesta tarda. Tots dos han estat parlant una estona amb Joaquim Illas, i després li han lliurat sengles obsequis, compartint records i anècdotes.

Durant la visita d’aquesta tarda, també han acompanyat al president l’alcalde de Blanes, regidors i regidores de l’Ajuntament de Blanes, així com l’exalcalde i amic de la família, Ramon Ramos. Posteriorment, la comitiva oficial s’ha adreçat en direcció a la Plaça Verge Maria, on s’estava fent una Diada Castellera que finalment s’ha hagut de suspendre a causa de l’intens aiguat que ha tornat a caure.

Més d’un segle de vida viscuda amb vitalitat i dedicació

Vital de mena, Joaquim Illas resideix amb la seva família al centre de Blanes. No representa ni de bon tros l’edat que testimonia el seu carnet d’identitat, i menys encara quan rememora algun retall d’història amb tota claredat, o dóna la seva opinió respecte qualsevol tema que se li demani. Només n’hi ha un que defuig tractar de manera taxativa: la política.

Ell mateix explica que després que ha viscut 2 dictadures, 2 monarquies –que ara ja en són 3- i 1 república, es refereix a la Guerra Civil definint-la d’una de les millores maneres com es pot qualificar qualsevol conflicte bèl·lic: un disbarat. En “Falet” va néixer al carrer Roig i Jalpí, en una escaleta al costat mateix de la casa on viu actualment, i el seu sobrenom li deu a son pare, que es deia Rafel, però a qui tothom s’hi adreçaven com “Rafelet” o “Falet”.

Joaquim Illas i Illas era el més gran de quatre germans i el seu primer ofici va ser en una espardenyeria (com el seu pare, que també treballava de pescador), una indústria que llavors era molt important a la vila. També va treballar set anys al taller mecànic de la fàbrica de Can Tosas, així com en un altre negoci més petit. Quan la feina va escassejar, va haver de marxar a França per treballar durant un any a Burdeus, on va fer reparacions de vaixells com a torner.

Pels volts de l’any 1950, després que durant molts anys havia estat treballant en fàbriques i tallers, Joaquim Illas va decidir dedicar-se de ple a la botiga familiar, on un dels puntals era la seva dona. Fa temps que a Blanes se’l coneix per haver arribat a una edat tan longeva, però la seva popularitat va augmentar encara més a partir del 2014, quan l’Ajuntament de Blanes el va escollir perquè fos el pregoner de la Festa Major de Blanes, després que es va fer una petició popular unànime al consistori perquè així fos.

1564327569Alcalde lliura obsequi a en Falet 1.jpg
1564327569L'alcalde felicita Joaquim Illas 2.jpg