Blanes. Santa Anna, dia central de la Festa Major de Blanes, ha inclòs avui la commemoració dels 700 anys de la Parròquia Santa Maria

Avui divendres, festivitat de Santa Ana, Blanes està vivint la jornada central de la Festa Major en honor a la seva patrona, el dia de més destacat del cicle festiu que està a punt d’arribar a la recta final. Per aquest motiu, al llarg del matí han tingut lloc les celebracions més tradicionals i arrelades en el temps, a camí entre la oficialitat i la cultura popular.

El primer dels actes és potser el que té reminiscències més pretèrites, amb la sortida de la comitiva oficial que ha encapçalat l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, acompanyat de regidors i regidores de l’Ajuntament, així com per representants de les forces de seguretat que operen a Blanes. Ha estat la primera vegada que l’ha presidit l’alcalde, i d’altres regidors i regidores s’han estrenat també en aquest passeig.

La comitiva oficial ha sortit des de davant l’Ajuntament de Blanes i ha transcorregut Carrer Ample a munt per arribar fins a la Plaça de l’Església. Ho han fet acompanyats pels Gegants de Blanes i per la música que interpretaven els membres de la Banda Musical i Mossèn Joan Batlle, que igualment ha cobert el camí d’anada i tornada, aportant una de les notes festives més popular.

Actes Commemoratius 700 anys parròquia Santa Maria

La comitiva ha finalitzat el recorregut a la Plaça de l’Església i ha entrat a la Parròquia Santa Maria, que al llarg del 2019 està sent protagonista de moltes activitats, amb motiu que es compleixen els 700 anys de la seva fundació. Avui, coincidint amb una data tan assenyalada, no podia ser menys: els gegants de Blanes –en Gastó, que portava una bandera gegantina de Blanes, i na Caterina- també han tingut molt protagonisme.

Enlloc de quedar-se a l’entrada del temple com és habitual, han entrat fins al seu interior, encapçalant l’altar a costat i costat. Abans, però, han protagonitzat un Ball de Gegants davant mateix de l’altar. D’altra banda, avui l’ofici solemne l’ha encapçalat el bisbe de Girona, Francesc Pardo, qui durant aquest any està prodigant especialment la seva presència al municipi amb motiu d’una efemèride tan assenyalada.

Ha estat una missa concelebrada per una gran quantitat de mossens que temps enrere van ser rectors de la Parròquia Santa Maria –i avui dia estan jubilats o traslladats a d’altres parròquies-, així com capellans relacionats i/o nascuts a Blanes. Així, hi havia l’actual rector, Enric Roura, i els seus predecessors: Miquel Angel Ferrés i Lluís Solà. Entre la resta s’hi comptaven l’emblemàtic Joaquim Alqueza (fundador de la Banda i Cobla del Col·legi Santa Maria), així com Fèlix Mussoll, Emili Guerrero, Josep Perich, Carles Mundet, Ramon Alventosa i el seminarista Antoni Coll.

Ball de Morratxes amb l’Esbart Joaquim Ruyra

En acabada la missa, la comitiva ha emprès el camí de tornada per arribar davant l’Ajuntament de Blanes, on l’Esbart Joaquim Ruyra ha interpretat el Ball de Morratxes. La dansa ha comptat amb l’acompanyament de la música en directe de la Cobla-Orquestra Els Montgrins, que han complert amb la tradició que els espectadors més destacats siguin els membres del consistori. Per donar-li encara més solemnitat, l’alcalde acompanyat dels regidors i regidores, s’ha apostat a l’entrada de l’Ajuntament i ha lliurat la característica vara d’alcalde al ballador principal com a preàmbul de l’inici de la dansa.

Quan ha finalitzat s’ha renovat una tradició incorporada com a novetat fa vuit anys: una vegada que el cos de dansa de l’esbart ha finalitzat l’execució del ball, els espectadors també han pogut provar fer un tram del Ball de Morratxes. El públic, ajudat per membres de l’esbart, no s’ha fet de pregar i ha ballat una estona el seu tram final, el Toquen a Córrer.

Commemoració del centenari de l’autor de ‘Blanes Festiu’, J.M. Albertí

L’activitat matinal ha conclòs amb la interpretació d’una sardana a càrrec de la Cobla-Orquestra Els Montgrins. És la peça que, durant els últims anys, s’ha incorporat com una tradició afegida al Ball de Morratxes. Es tracta de la sardana Blanes Festiu, que va composar l’any 1947 el músic blanenc Josep Maria Albertí i Busquets.

Avui s’ha aprofitat la interpretació de la coneguda peça per commemorar el centenari del seu naixement, l’any 1919. De la trentena de sardanes que va escriure al llarg de la seva trajectòria com a compositor, la que li va donar més popularitat és Blanes Festiu, apreciada per la seva tonada alegre i festiva, la més adequada per tocar precisament el dia central de la festa major.

La jornada festiva d’avui divendres es completarà a la tarda amb l’execució d’un Pilar Caminant a càrrec dels Castellers de l’Alt Maresme, així com el clàssic Concert  de Festa Major i el no menys tradicional Ball de Festa Major que oferiran Els Montgrins en format d’orquestra. Per la seva banda, al Festival de Música Jove Ensorra’t actuaran La Bambula, The Toasters i els blanencs Kids From Mars. Això serà després de la quarta nit del 49è Concurs Internacional de Focs d’Artifici, que avui compta amb la participació de la Pirotècnia Gironina, de València.

1564148798Missa Santa Anna 12.jpg
1564148799Missa Santa Anna 17.jpg