Calonge. Calonge i Sant Antoni deixa d'utilitzar l'herbicida glifosat, que l'OMS qualifica de cancerigen

La regidoria d’Espai Públic de l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni ha decidit deixar d’utilitzar de forma immediata el glifosat com a herbicida en els espais públics i utilitzarà productes biològics i mecànics pel control de vegetació. Aquesta decisió s’ha pres després que diversos estudis científics alertin sobre l’afectació del glifosat en la salut humana i animal. En aquest sentit, l’Agència d’Investigació sobre el Càncer (IACR), que depèn de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), alerta que aquest component químic és “probablement cancerigen per als éssers humans” i també assenyala el glifosat com un “pertorbador endocrí”. A l’hora, l’Agència Europea de Productes Químics denuncia que és perillós per l’ecosistema marí i que contamina el sòl. El glifosat és el  component principal  de pràcticament tots els herbicides comercialitzats, i tot i que encara és un producte autoritzat la Unió Europea en prohibirà la seva utilització l’any 2022.

El servei de Parcs i Jardins de la regidoria d’Espai Públic de l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni s’avança a aquesta prohibició de l’ús del glifosat i deixa doncs d’utilitzar herbicides químics de forma immediata, i aposat per l’ús de productes biològics pel control de vegetació. Per altra banda, també s’optarà per l’ús de mitjans mecànics que permetin aquest control. Es tracta d’un canvi que suposarà l’aplicació de nous sistemes que no comportin cap risc ni per la salut ni pel medi ambient.

Gestió integrada de plagues pel control d’insectes

Avançant en el desenvolupament de sistemes ecològics, no contaminants i que no siguin nocius per la salut i pel medi ambient, l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni també deixarà d’utilitzar insecticides químics. En aquest sentit, l’Ajuntament treballa amb l’objectiu d’implantar un sistema de gestió integrada de plagues, que consisteix en una combinació de mecanismes naturals pel control de plagues i malalties. En aquest sentit, es treballarà amb la utilització de diverses tècniques sense utilitzar pesticides, afavorint la biodiversitat i preservant el medi ambient. Un exemple del control de plagues amb aquest sistema és la introducció de larves de marietes (Adalia Bipunctata) per combatre el pugó, plaga que afecta arbres i arbustos. Aquest sistema de control serà totalment ecològic i manté l’equilibri natural, eviant haver d’utilitzar productes fitosanitaris agroquímics que poden contaminar el medi ambient i que també poden reduir la biodiversitat.