Blanes. Una exposició fotogràfica analitza la relació entre l’església, la parròquia i la societat a Blanes al segle XX

Divendres passat, 7 de juny, es complien justament els 700 anys d’ençà que al 1319 es fundava la Parròquia Santa Maria. Coincidint amb aquesta data, va tenir lloc el memorable concert de l’Escolania de Montserrat, i l’endemà dissabte es va completar aquesta jornada central amb un element molt significatiu. Es va inaugurar una exposició que fa una interessant aproximació i reflexió social al voltant del pes que ha tingut en la societat blanenca la parròquia.

Allotjada a la Sala Municipal Maria Luisa García-Tornel, al cèntric Carrer Ampol, es presenta amb el títol ‘Església, parròquia i societat a Blanes al segle XX’. Està organitzada per l’Arxiu Municipal de Blanes i permet abordar una qüestió molt poc treballada històricament. Tradicionalment ha estat un tema que bé s’ha tractat des de la pròpia institució per persones afins, o bé se l’ha considerat un tema de poc interès des d’altres postures contràries.

La inauguració del passat dissabte al vespre la van encapçalar l’alcalde de Blanes en funcions, Mario Ros, acompanyat de l’arxiver municipal, Toni Reyes, així com d’altres tècnics del servei, regidors i regidores del consistori. També van participar-hi representant de la Comissió dels 700A que tenen cura dels actes commemoratius dels set segles de vida de la Parròquia Santa Maria.

Una exposició fotogràfica farcida de relats visuals

Consta de cinc grans apartats que corresponen a sengles períodes històrics emmarcats en el segle XX. Primer es parla de l’església de preguera, després durant el conflicte bèl·lic de la Guerra Civil, i posteriorment analitza com va evolucionar durant la postguerra i la recristianització de la societat, volguda o fingidament per necessitat. Els dos darrers apartats tracten sobre l’obertura de l’església amb el Concili Vaticà II i els anys successius; i finalment es parla sobre festes col·lectives i rituals de traspàs.

És precisament en aquest apartat, nodrit per cessions de particulars i del propi i extens fons fotogràfic de l’arxiu, on tot el què es presenta s’humanitza i va més directament al cor del públic visitant. I és que la gent que ja té una edat, aviat s’hi podrà reconèixer –sigui de Blanes o d’on sigui- i podrà bussejar en els propis records lligats amb celebracions religioses públiques o privades, aquelles fotografies que immortalitzen generalment moments de felicitat amb la família.

A banda dels plafons explicatius i fotografies, també hi ha objectes de culte, com ara la coneguda arqueta-relicari dels Copatrons Sant Bonòs i Sant Maximià que s’exhibeix a l’altar de la Parròquia Santa Maria cada 21 d’agost, coincidint amb la festivitat dels copatrons. També hi ha documents per entendre la vida parroquial del passat segle XX, que procedeixen dels fons i col·leccions que custodia l’Arxiu Municipal.

El paper de la Parròquia Santa Maria en la societat blanenca

Com dèiem, la part més destacada del material és un recull de diferents fotografies que testimonien les múltiples activitats i facetes que s’han desenvolupat al voltant del món eclesiàstic i parroquial blanenc. Sigui com sigui, el què evidencia l’exposició és el pes destacat que ha exercit des de sempre l’església i la seva xarxa parroquial en la vida social blanenca. En algunes èpoques d’una manera fastuosa i evident, i en d’altres més discretament.

La Parròquia Santa Maria ha estat una peça cabdal de l’estructura organitzativa de l’església a Blanes, i ha marcat un entorn de sociabilitat. Tal com s’explica en el díptic informatiu de la mostra, que defineix la parròquia com “Una circumscripció territorial i alhora una comunitat de fidels que compareixen aspectes de la vida religiosa. Però també, i sobretot, cal veure-la com un marc de sociabilitat per a la població, un espai d’organització política i un escenari on sovint s’ha posat de manifest les contradiccions de la comunitat local”.

L’exposició ‘Església, parròquia i societat a Blanes al segle XX’, inaugurada el vespre d’aquest passat dissabte, es podrà visitar fins acaba la Festa Major de Santa Anna, el diumenge 28 de juliol. L’horari és: als matins, de dimarts a diumenge, de 11 del matí a 1 del migdia; i a les tardes, de dimarts a dissabtes, des de 2/4 de 6 fins 2/4 de 9 de la nit. La mostra va acompanyada d’un catàleg que es començarà a distribuir d’aquí a uns dies.

Sardanes amb la Banda i Cobla del Col·legi Santa Maria

Un cop acabada la inauguració oficial de l’exposició, l’acte es va completar a l’exterior de la sala d’exposicions, a la veïna Plaça dels Dies Feiners. Allí una altra de les entitats amb una història directament relacionada amb la Parròquia Santa Maria va posar la cirereta del pastís de la vetllada.

Es tractava de la Banda i Cobla del Col·legi Santa Maria, que va interpretar tres sardanes, un breu concert que es va aprofitar per un grup de balladors que havien assistit a la inauguració. L’audició de sardanes es va organitzar comptant també amb el suport de l’Agrupació Sardanista de Blanes, una altra entitat vinculada a la parròquia durant les darreres dècades.

1560163793Sardanes - 700 Anys (1).JPG