Blanes. Blanes apel·la al seu esperit mariner en la cloenda del III Blanes Canta al Mar, el Taller Escolar d’Havaneres

Més de 500 alumnes de totes les escoles de primària de Blanes han participat avui divendres en una festa de cloenda molt especial. Són els que durant aquest curs 2018-2019 han assistit al Taller Escolar d’Havaneres ‘Blanes Canta al Mar’. Ha estat la tercera edició consecutiva, i ha tornat a comptar de nou amb la participació de tots els centres d’educació primària de la vila, així com de l’Escola d’Educació Especial Ventijol.

Al llarg dels darrers mesos, els nois i noies han estat aprenent a les seves respectives aules les havaneres que avui han compartit plegats. Han après cinc cançons marineres, i han realitzat uns treballs de plàstica que des del passat 31 de maig estan exposats a la Sala d’Exposicions de la Casa Saladrigas. La mostra s’ha pogut visitar fins avui, coincidint amb la cloenda de ‘Blanes Canta al Mar’.

Taller d’Havaneres i Cançó Popular

L’aprenentatge el porten impartint des de fa tres anys els membres del Taller d’Havaneres i Cançó Popular del Casal La Cooperativa de Blanes. Ara bé, l’objectiu no és tan sols que aprenguin a cantar. S’ensenya als alumnes a valorar que Blanes és una vila marinera, que coneguin la gran importància socioeconòmica que això ha tingut en la població, i que recuperin les tradicions i costums que han sorgit d’aquesta relació entre Blanes i el mar.

Els cants populars i de taverna relaten tots aquests fets que els avis i àvies van viure, i que han servit per donar a conèixer una manera de viure de la gent de la costa. Els tres principals eixos han estat: l’havanera, els pescadors i Blanes i el turisme. Tot plegat, amanit amb aquelles cançons que no es volen deixar perdre, i que els nois i noies aprenen a interpretar ajudats pels membres del taller.

Interpretació col·lectiva d’havaneres com a cloenda del taller

La festa de cloenda que s’ha fet el matí d’avui divendres ha estrenat un nou escenari on allotjar-s’hi. Fins ara s’havia fet a la plaça de davant la Biblioteca Comarcal, però enguany s’ha triat un altre indret força representatiu: l’entorn del Monument a Joaquim Ruyra, al Passeig de la Mestrança. Els alumnes, acompanyats dels professors i monitors, han interpretat de manera conjunta les havaneres apreses a classe.

La impressionant cantada col·lectiva anava acompanyada de la música dels membres del taller, i s’han cantat cinc peces immortals, que tot bon amant de la música de taverna i marinera coneix prou bé. Es tracta de ‘La Bella Lola’, ‘El meu avi’, ‘La canya dulce’, ‘El Llop de Mar’ i ‘El canó de Palamós’. En aquesta ocasió, una altra de les novetats ha estat que han acompanyat als nois i noies de Blanes els alumnes d’una escola de Santa Susanna on també s’hi ha impartit el mateix taller.

L’alcalde de Blanes, Mario Ros, acompanyat per d’altres regidors i regidores de l’Ajuntament, així com de les tècniques de l’Àrea d’Educació que s’encarreguen de l’organització del taller, han encapçalat la festa de cloenda. També han assistit els regidors d’Ensenyament i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Santa Susanna, Josep Ma Carnicero i Sílvia Vives respectivament, amb motiu de la participació d’una escola d’aquest municipi.

1559908367Cloenda Blanes Canta al Mar 13.jpg
1559908367Cloenda Blanes Canta al Mar 15.jpg