Blanes. 1er Memorial Albert Ros a la Biblioteca Comarcal coincidint amb la ‘Setmana del Mar’

Des de fa uns quants anys la Biblioteca Comarcal de Blanes organitza a primers de juny la ‘Setmana del Mar’. Un dels principals col·laboradors que sempre havia tingut aquest esdeveniment era Albert Ros, un autèntic i genuí Llop de Mar, que justament va morir aviat farà un any, el 8 de juny de 2018, coincidint amb la ‘Setmana del Mar’ de l’any passat.

Per tant, era total i absolutament lògic que un any després, quan la Biblioteca Comarcal es va plantejar l’organització de la ‘Setmana del Mar 2019’, que passés a denominar-se també ‘Primer Memorial Albert Ros’. El veterà mariner, el darrer que va cantar de viva veu a la subhasta de la Llotja del Peix de Blanes, va dedicar tota la vida a la seva mar.

Primer com a mariner, i després contribuint a fer difusió d’aquest món a través de publicacions locals, a la revista de l’Arxiu Municipal de Blanes Blanda, o bé amb conferències que va protagonitzar tant a la seva vila de naixement com arreu de la geografia catalana. També conreava l’escriptura, i col·laborava amb el Taller d’Havaneres i Cançó Popular de Blanes, vinculada al grup Cabotatge.

1er Memorial Albert Ros al Pati de la Magnòlia

Si prenem aquests dos elements de contingut –les havaneres i els escrits d’Albert Ros-, el darrer ingredient que va contribuir a què l’homenatge encara fos més sentit va ser el lloc escollit de la biblioteca perquè s’hi dugués a terme. Va ser al Pati de la Magnòlia, el mateix espai on fa uns quants anys Albert Ros va amenitzar amb les seves anècdotes i relats mariners una memorable vetllada estiuenca nocturna.

La directora de la Biblioteca Comarcal, Gemma Ciuró, va introduir la sessió recordant la figura d’Albert Ros. Tot seguit, es va donar pas a més d’una hora de records constants en forma de lectura de fragments del relat d’Albert Ros ‘Una pesquera molt especial’, i les havaneres que van interpretar els membres del grup blanenc ‘Cabotatge’.

Durant la vetllada, la rapsoda i amiga d’Albert Ros, Isabel Brunet, qui també treballa a la Biblioteca Comarcal va llegir un emotiu escrit fet per ella, dedicat a la seva memòria. Va ser quan s’estava començant a servir entre el públic gotets del què no ha de faltar mai en una Cantada d’Havaneres, el rom cremat que es va encarregar de preparar un altre amic i company, Ferran Pujadas.

El punt i final el va posar la interpretació coral, amb activa participació del públic assistent, de l’havanera per excel·lència, El meu avi. Abans, Gemma Ciuró va lliurar a la vídua d’Albert Ros, Lola Massachs, un obsequi en record i memòria de qui tothom portava al cor ahir al vespre. Un homenatge senzill, directe i molt intens, que perdurarà en el temps al llarg dels anys, a través de posteriors edicions de la Setmana del Mar, que continuarà anomenant-se Memorial Albert Ros.

La ‘Setmana del Mar 2019, 1er Memorial Albert Ros’ s’haurà completat enguany amb una sessió de l’Hora del Conte: ‘El concert més petit’, amb Alquímia Musical, programada per avui dimecres. D’altra banda, durant tots aquests dies està exposada al vestíbul de la Biblioteca Comarcal un recull de llibres dedicats a la mar, disponibles al Servei de Préstec.

15597646361er Memorial Albert Ros 6.jpg
15597646361er Memorial Albert Ros 13.jpg