Banyoles. Èxit de participació de les formacions grans de l’EMMB al Festival de Neerpelt

L’Escola Municipal de Música de Banyoles (EMMB) ha fet un balanç molt positiu de la participació al 67è Festival de Neerpelt (Bèlgica) que va tenir lloc del 3 al 6 de maig passat. La direcció del centre ha valorat com un gran pas endavant el paper de les formacions grans de l’escola a l’esdeveniment, que ha permès als alumnes preparar-se un repertori musical durant el curs amb l’objectiu d’interpretar-lo davant d’un jurat professional com és el del Festival de Neerpelt. Repte assolit amb nota, ja que els avaluadors van reconèixer el treball efectuat per la Jove Orquestra de Banyoles (JOB), la Banyoles Big Band i el Cor Gran amb un primer i dos segons premis respectivament.

A banda de les actuacions davant d’un jurat professional, les formacions grans de l’EMMB van tenir l’oportunitat de participar a les cercaviles que es van realitzar dissabte i diumenge pels carrers de la població enmig d’un ambient lúdic i festiu previ a les proclamacions on es feien públiques les notes obtingudes als concerts. Unes avaluacions que no eren en clau de competició sinó d’estímul als joves perquè practiquin amb els seus instruments, millorin les seves competències i desenvolupin relacions i contactes culturals entre ells.

Tot plegat va suposar una experiència molt gratificant per als 68 participants (60 alumnes i 8 professors) de l’EMMB al Festival, essent l’única escola catalana juntament amb una altra de Barcelona a viatjar a Neerpelt. Els participants van poder conviure durant tres dies amb quasi 4.000 joves músics vinguts d’arreu del món i de cultures diferents, fet que va suposar un intercanvi tant d’experiències com de coneixements musicals. Una autèntica festa europea de la música que va oferir al jovent un extraordinari ambient cultural a través d’una combinació entre el factor social i l’avaluació professional que fa d’aquest festival un esdeveniment únic a Flandes i a Europa.

Filosofia pedagògica de l’EMMB

Aquesta no ha estat la primera vegada que l’EMMB ha participat al Festival de Neerpelt; ja hi va prendre part l’any 2015 seguint la filosofia de l’escola de cobrir les necessitats formatives però també desenvolupar les funcions socials i culturals de l’alumnat per tal de generar experiències de socialització musical. En aquest sentit, cada any realitza algun intercanvi de tipus musical i cultural en el qual hi participen els alumnes de l’EMMB.

El festival de Neerpelt va néixer ara fa 67 anys com a un concurs de cant local que pretenia promoure l’aprenentatge musical entre els joves però que de seguida es va fer famós a tot el continent i va esdevenir una icona per a cors i orquestres infantils i juvenils. Fins a tal punt que aquest any hi participaran uns 4.000 intèrprets d’Alemanya, Bèlgica, Bielorússia, Colòmbia, Croàcia, República Txeca, Dinamarca, Equador, Finlàndia, Irlanda, Israel, Itàlia, Kosovo, Letònia, Lituània, Luxemburg, Macedònia, Marroc, Mèxic, Noruega, Portugal, Rússia, Sèrbia, Eslovàquia, Sud-Àfrica, Suïssa, Holanda i Turquia.

1557752262AjBNY Neerpelt Ateneu 1.jpg
1557752263AjBNY Neerpelt Ateneu 2.jpg