Blanes. Blanes celebra el Cant de l’Àngel i la Processó en un nou emplaçament per les Eleccions Generals del 28-A

Avui diumenge Blanes ha celebrat un dels actes més nostrats que viu amb motiu de la Setmana Santa religiosa aquest municipi, i que sempre atrau una gran quantitat de públic. La tradició de la Processó del Ressuscitat, que inclou la llegendària interpretació del ‘Cant de l’Àngel’, s’ha renovat un any més aquest migdia, si bé amb un destacat canvi motivat per les Eleccions Generals que tindran lloc just d’aquí a una setmana, el 28-A.

Cada vegada que hi ha eleccions, la Junta Electoral obliga als ajuntaments a reservar espais públics perquè puguin ser utilitzats pels partits polítics que concorren per celebrar-hi actes de campanya. En el cas de Blanes es reserva la Sala de Plens, així com dues places públiques: la Plaça d’Espanya i la Plaça dels Dies Feiners. Això vol dir que en cap d’aquests indrets no poden celebrar-s’hi actes que no siguin protagonitzats per forces polítiques.

D’un temps ençà, la interpretació del ‘Cant de l’Àngel’ s’ha acollit a la Plaça dels Dies Feiners, situada just al darrera de l’edifici de l’Ajuntament de Blanes. Enguany, però, s’ha hagut de canviar d’emplaçament i s’ha situat a la confluència dels carrers Raval i Muralla, on s’ha alçat el petit entarimat dalt del qual un nen o una nena interpreta la melodia religiosa.

Una tradició del segle XIX única a Catalunya

També ha calgut modificar el recorregut de la processó que precedeix i segueix a la interpretació del cant. Val a dir que actualment Blanes és l’única població de la diòcesi gironina –des d’Arenys de Munt fins a Port Bou- que manté la tradició de fer aquest tipus de processó. Així, per exemple, a Olot també es fa el ‘Cant de l’Àngel’, però sense envoltar-lo de cap acte previ ni posterior.

La processó està formada per dos passos: la Mare de Déu de Pasqua ha sortit a ¼ de 12 del migdia, i el porten exclusivament una confraria de dones des de fa 22 anys. Poc després ha emprès un camí diferent de sortida la segona imatge, la del Crist Ressuscitat, fins que totes dues s’han trobat i s’ha fet la tradicional genuflexió de salutació.

Jeremy Presentación ha interpretat el ‘Cant de l’Àngel’

Ha estat llavors quan ha arribat el moment àlgid de la celebració, amb la interpretació del ‘Cant de l’Àngel’ que s’ha encarregat de cantar Jeremy Presentación, de 10 anys. Ha interpretat el Regina Coeli Laetare seguit pel Ressurrexit, que anuncia a Maria que son fill ha ressuscitat. Val a dir que Jeremy Presentacion ja va interpretar el Cant de l’Àngel l’any passat, en la Vetlla Pasqual que es fa a l’Església Santa Maria. Precisament la veu blanca que ahir dissabte va interpretar aquest cant en la Vetlla Pasqual va ser Aitor Boto, qui va fer el Cant de l’Àngel a la Processó del Ressuscitat del 2018.

Jeremy Presentación i Aitor Boto són companys d’escola, i des de l’any passat van començar els assajos conjunts del Cant de l’Àngel comptant amb la direcció artística de Salvador Roca i Emili Bitlloch. D’aquesta manera, doncs, han intercanviat els seus respectius papers: ahir va ser Aitor Boto qui va interpretar el Cant de l’Àngel a la Vetlla Pasqual, i avui ha estat Jeremy Presentación qui l’ha fet a la Processó del Ressuscitat.

Com marca la tradició, després del Cant de l’Àngel la processó d’avui al matí s’ha reprès amb la tornada de les dues imatges a l’Església Santa Maria. El jove cantant, Jeremy Presentación, ha encapçalat la comitiva, i darrera d’ell han desfilat la imatge del Ressuscitat i la de la Mare de Déu de Pasqua. Per últim, tancant la comitiva, hi havia la música interpretada per la Banda i Cobla del Col·legi Santa Maria.

La tradició del Cant de l’Àngel supera el segle de vida: a l’Arxiu Municipal de Blanes es conserva una referència que el situa al segle XIX, recollida al llibre de l’historiador Cortils i Vieta, Ethologia de Blanes (1886). També es conserva a l’arxiu la partitura original del la peça musical amb acompanyament d’harmònium, autògrafa del compositor afincat a Blanes Mossèn Joan Batlle, i datada a Blanes el 2 d’abril de 1904. Tot fa pensar que fou estrenada aquell mateix any, ara en fa 115.