Blanes. Milers d’espectadors assisteixen a la 18a Cerimònia del canvi de capità dels Manaies de Blanes-Legió V

Blanes va viure la tarda-vespre d’aquest passat dijous un dels actes més emblemàtics de la Setmana Santa blanenca, la 18a Cerimònia del Canvi de Capità dels Manaies de Blanes-Legió V Macedònia. En cada nova edició tant els vilatans que coneixen abastament la tradició, com els visitants que des de fa més d’una setmana omplen Blanes, van poder assistir ahir a la cerimònia que va transcórrer pel nucli històric, així com pels barris de Mas Enlaire i S’Auguer.

Des que es va posar en marxa l’Associació Cultural dels Manaies de Blanes, incrementada des de fa pocs anys amb la secció dels Manaies Iuniores, tots els actes que protagonitzen les dues desperten sempre una barreja de sorpresa i admiració per la seva solemnitat. Com és habitual, doncs, milers d’espectadors es van congregar al voltant de la desfilada i l’exhibició de figures dels soldats romans.

Bateig i Jurament d’una nova i espectacular figura: l’Aquilífer

Una de les principals novetats d’aquest 2019, és que s’ha incorporat una nova figura a la resta de membres que formen part de la desfilada. Es tracta de l’Aquilífer, el soldat que en les legions romanes era l’encarregat de dur l’estendard o l’àguila –d’aquí el seu nom-, una estatueta daurada o platejada que representava aquest ocell noble, i que era la màxima representació de les legions romanes.

Dur l’Àguila és una posició de gran prestigi, i la indumentària del personatge que la porta, l’Aquilífer, és especialment espectacular, amb un cap de lleó que ahir va aixecar una gran admiració al seu pas. La presentació oficial d’aquest nou ingredient també es va vestir de la solemnitat adequada: es va fer el bateig i jurament de l’àliga que porta l’Aquilífer com a preàmbul de tot el cerimonial.

Un autèntic Campament Romà al Passeig de Mar

Un altra dels al·licients amb què compten enguany les activitats dels manaies és un autèntic Campament Romà muntat al Passeig de Mar, que estarà alçat fins aquesta nit de divendres. Es tracta de la mateixa instal·lació que utilitzen els manaies quan fan recreacions històriques amb Legió V Macedònica, i centra l’interès de les dues cerimònies de canvis de capitans previstes.

El campament ajuda al visitant a fer-se una idea aproximada sobre com eren aquestes instal·lacions fa dos mil·lennis: hi ha la rèplica exacta d’una torre romana que destaca per la seva vistositat, així com una tenda de campanya elaborada amb pell autèntica. Completen el conjunt bancs i taules, així com empallissades. És un dels nous element amb què compta tota la litúrgia perquè els espectadors tinguin la sensació d’haver fet un viatge en el temps dos mil anys enrere, a l’època romana, quan aquest municipi era conegut sota el nom històric de Blanda.

Alberto Hervilla, el nou capità en substitució de Magda Gascón

Després del bateig i jurament de l’Àliga, la 18a Cerimònia del canvi de capità es va encetar amb una exhibició de figures davant del campament, i es va sortir en direcció al domicili del nou comandament, Alberto Hervilla, que viu al barri de Mas Enlaire. Un cop a casa seva, es va continuar amb la nova tradició consistent en què el comandament sortint dels Manaies Iuniores apadrina el nou capità dels Manaies.

Per això, Elena Canosa –qui fins avui haurà estat la capitana dels Iuniores- es va encarregar de custodiar el cofre tallat en fusta que conté dos gots. El nou capità, Alberto Hervilla, va brindar amb la fins ahir comandant dels Manaies de Blanes, Magda Gascón qui, per afegit, ha estat la primera capitana de soldats romans que hi ha hagut arreu de Catalunya.

Recreació de les cerimònies de fa 2000 anys

El ritual del canvi de capità dels Manaies de Blanes es va completar baixant de nou a peu de carrer, simbolitzat en el lliurament del signífer, el penó amb l’estendard que va entregar Magda Gascón a Alberto Hervilla, després d’haver-lo investit amb la cresta, la capa i el bracer que l’identifiquen. Un cop finalitzat el relleu de comandaments, Alberto Hervilla va passar a encapçalar la continuació de la desfilada, que es va dirigir al centre de la vila, passant per diversos llocs d’interès, entre ells la Roca de Sa Palomera.

Allí la 40ena de membres dels Manaies de Blanes, amb banda musical inclosa, van pujar dalt del seu cim per fer una salutació al més pur estil romà. Un dels ingredients que es va introduir fa molts anys és que el centurió dels manaies, Joan Grau, s’encarrega de llegir un edicte romà escrit en llatí traduït al català que explica la tradició de manera teatralitzada, com si es tractés d’una llegenda: “Així ho dicto i ho mano, Tiberi Claudius Caesar i el Senat del Poble de Roma”.

Celebració dels 700 anys de la Parròquia Santa Maria de Blanes

Tot just iniciar tota la cerimònia, els Manaies de Blanes s’han sumat als actes commemoratius que s’estan celebrant enguany amb motiu dels 700 anys de la Parròquia Santa Maria. Els armats blanencs han format el número 700 al costat del campament romà, i tot seguit han fet una exhibició de figures.

La comitiva dels Manaies l’encapçala el signífer amb l’estendard seguit pel capità, el centurió, 4 arquers, una quinzena de legionaris, el signífer de la banda, i la quinzena de músics que formen la banda romana de percussió. Sumen al voltant de 40 homes i dones que la nit d’avui divendres tornaran a desfilar pel centre de la vila: a les 9 faran una exhibició de figures al campament, després faran l’anunci de la processó i finalment l’encapçalaran a partir de les 10 de la nit.