Solsona. 'Lletres rebels', una nova iniciativa a Solsona per posar en valor la veu de les dones a través de la literatura

Aquesta primavera Solsona programa una nova activitat a mig camí entre el club de lectura i el taller d’escriptura creativa que posa en valor la mirada i la veu de les dones a través de la literatura. Porta per títol Lletres rebels i consisteix en tres tallers centrats cadascun en l’obra d’una autora que les persones participants hauran llegit prèviament.

Cada llibre servirà de punt de partida per a la reflexió, el debat grupal i l’escriptura creativa. Els tallers, per als quals s’han obert inscripcions, es duran a terme els dissabtes 6 d’abril, 4 de maig i 8 de juny de deu del matí a una del migdia al saló de les Homilies d’Organyà i els conduirà l’escriptora i docent Nora Almada. És una iniciativa de la regidoria de Polítiques d’Igualtat de l’Ajuntament de Solsona i el SIAD del Consell Comarcal del Solsonès i té la col·laboració de la Biblioteca Carles Morató.

Em dic Lucy Barton (Edicions de 1984, 2016), de la nord-americana Elizabeth Strout, serà la primera lectura, que es treballarà el 6 d’abril. A partir de la relació que s’estableix entre una filla i una mare i la lluita per construir-se com a éssers autònoms que respecten les seves arrels es dona resposta a l’interrogant sobre com condiciona el lloc on naixem, creixem i ens ubiquem.

El 4 de maig serà el torn d’El despertar (Columna, 1997), de la també nord-americana Kate Chopin (Missouri, 1850). És una novel·la publicada a final del segle XIX protagonitzada per una dona de classe burgesa amb marit i fills que un estiu es veu arrossegada per una nova situació que la desperta del seu son profund. El despertar va provocar un escàndol social en una època en què la imatge imperant de les dones era la que transmetien els escriptors.

Finalment, el 8 de juny es tancarà el programa de Lletres rebels amb l’obra autobiogràfica de la britànica Jeanette Winterson (Manchester, 1959) ¿Por qué ser feliz cuando puedes ser normal? (Lumen, 2012). S’hi planteja la relació entre una filla i la seva mare, les opcions sexuals, l’amor i la recerca dels orígens com a punt de partida d’una identitat fluctuant.

La conductora dels tallers, Nora Almada (Buenos Aires, 1962) ha coordinat i impartit diverses iniciatives de foment de la lectura i la creació literària, i ha participat en una dotzena de publicacions, entre les quals hi ha diferents antologies poètiques. Per ella, activitats com Lletres rebels proporcionen “espais d’intercanvi per recollir les nostres veus, un exercici indispensable perquè els nostres desitjos i sabers es propaguin”.

Inscripcions fins al 3 d’abril

Aquests tallers tenen un preu total de 15 euros. Si bé cada sessió se centra en una obra diferent, es recomana assistir-hi a totes. Les inscripcions es cursen fins al 3 d’abril a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament. Les persones inscrites podran sol·licitar els llibres a la Biblioteca Carles Morató.

1552568179LLETRES_REBELS_primavera2019.jpg