Solsona. El març, Mes de la Poesia a Solsona

La fórmula que casa literatura, biblioteca, petit comerç i escoles funciona a Solsona, tal com s’ha demostrat amb diverses iniciatives. Per això, enguany la ciutat torna a convertir el març en el Mes de la Poesia amb la participació d’aquests agents i altres entitats culturals. La jornada central serà el dia 21, amb la commemoració del Dia Mundial de la Poesia, però també es poden veure exposats rodolins creats per alumnes de primària en un centenar d’establiments i s’ha programat un laboratori de poesia per a famílies amb infants el dia 22.

Des d’aquesta setmana, un centenar de botigues de Solsona mostren cartells personalitzats amb rodolins i rimes creats pels alumnes de 3r i 4t des les escoles Arrels i Setelsis i la comunitat de grans del Vinyet i il·lustrats pel tècnic municipal Víctor Pallarès. És una iniciativa de la Biblioteca Carles Morató, l’Agència de Desenvolupament Local i el Consorci per a la Normalització Lingüística.

Concurs per als escolars

En relació amb aquesta proposta, es posa en marxa un concurs, amb el nom “Juguem a fer rodolins”, en el qual infants i famílies hauran de recórrer els comerços solsonins per anotar-ne trenta paraules clau i fer un nou rodolí amb una d’elles. Per tal d’optar al premi, consistent en un llibre de poesia i un val de compra de 25 euros per bescanviar en qualsevol dels comerços adherits a aquesta campanya, hi ha temps fins dilluns que ve, dia 18, per lliurar la butlleta omplerta a la biblioteca o al Servei Comarcal de Català.
A banda d’això, el dijous 21 Solsona se suma per novè any consecutiu al Dia Mundial de la Poesia, la celebració del qual és impulsada per la Institució de les Lletres Catalanes i la Federació Catalana d’Associacions i Clubs Unesco. Serà amb un acte a la biblioteca a les set de la tarda. S’hi podrà sentir un recital poètic i musical, en el decurs del qual l’artista Pere Cuadrench crearà una obra en directe.

El poema central d’enguany és “Música de l’ànima, teixit amb paraules”, de l’escriptora i farmacèutica cerverina Rosa Fabregat. Els seus versos es llegiran aquest dia en diverses llengües. És un acte organitzat A Solsona per l’Ajuntament, la Biblioteca Carles Morató i el Consell Comarcal del Solsonès amb la col·laboració de l’Aula d’Extensió Universitària, Òmnium Cultural del Solsonès, el Club de lectura de la gent gran, el Consorci per a la Normalització Lingüística, el Centre de Formació de Persones Adultes del Solsonès, l’Escola Municipal de Música i alguns centres educatius.

Finalment, per al divendres 22 hi ha programades dues cites per a públics ben diferents. D’una banda, a dos quarts de cinc els usuaris de la residència Hospital Pere Màrtir Colomés tindran una lectura de textos rimats gràcies a la col·laboració de lectors voluntaris. Aquesta activitat es correspon amb la sessió de lectura en veu alta per als avis d’aquest centre que la biblioteca organitza trimestralment.

Taller a la biblioteca

L’altra convocatòria, el dia 22 a dos quarts de sis de la tarda a la biblioteca, serà un laboratori de poesia titulat “Paraules per a domesticar les feres”, inspirat i adaptat dels laboratoris de lectura de la Biblioteca Roca Umbert de Granollers. Es tracta d’un taller gratuït per a famílies amb infants a partir de 4 anys on caldrà endreçar unes poesies, descobrir els animals que s’hi amaguen, descobrir contes amb els animals que tindrà cadascú i, en una part més creativa, construir el propi animal amb material reciclat. La participació a aquesta activitat requereix la inscripció prèvia al mateix equipament, ja que les places són limitades.

1552474578artista_EMM_1.jpg