Blanes. Blanes es prepara per un intens cap de setmana dedicat als 55ens Premis Literaris Recvll del 8 al 10 de març

El cap de setmana del 8 al 10 de març l’atenció del món cultural blanenc estarà centrada en els actes organitzats amb motiu del lliurament dels Premis Recvll, que ja han arribat a la seva 55a edició. El cicle s’encetarà el divendres 8 de març amb el què sortosament ja ha esdevingut en una tradició que no perd continuïtat: l’estrena teatral d’una peça relacionada amb els guardons.

Aquest 2019 s’ofereix justament la representació de l’obra guanyadora del Premi de Teatre Josep Ametller dels Recvll de l’any passat. Es tracta de La Veritat, de l’escriptor barceloní Esteban Eche Costa, una comèdia d’embolics que ofereirà la companyia Punt i Seguit Teatre. La trama parteix d’un cas real, en què una dona que depassava els 50 anys va anar al metge per una dolència i van descobrir que en realitat, genèticament, és un home. El títol, doncs, va directament a l’entrellat, perquè l’equip de metges dubta sobre si dir-ho a la pacient o no.

L’autor és llicenciada en dret i, el fet d’haver guanyat el Recvll de Teatre, va significar-li la primera vegada que havia guanyat un premi. S’ha format com a dramaturg a l’Obrador de la Sala Beckett de Barcelona. Ha escrit les novel·les 2007 i Circle Lines, la narració Les cuento i, a banda de la premiada també ha escrit una altra obra teatral: Just an illusion. La representació de La Veritat es farà al Teatre de Blanes del divendres dia 8 a les 9 de la nit, i el preu de l’entrada és de 5 €.

Recital Poètico-Musical i Visual amb ‘Paraula de Poeta’

L’intens cap de setmana dedicat als Recvll tindrà un punt d’inflexió dissabte a la nit, amb el recital de poesia acompanyada d’imatges i música que s’encarregarà d’oferir el grup ‘Paraula de Poeta’ al Teatre de Blanes. Els rapsodes Salvador Roca i Eugènia Carbó, embolcallats per la música al piano de Quim Solà i al violí per Agustí Coma- Alabert, donaran veu i presència a dos continguts literaris molt atractius.

La primera part quedarà centrada en el recull poètic Món d’Ulisses, de Mercè Rodoreda, en el qual va treballar durant les dècades dels anys 40 i 50, quan era a l’exili forçós. En paraules del professor Abraham Mohino -qui reivindica la poesia de l’autora-, els sonets de l’obra són ‘una de les respostes més belles de l’exili català, comparables al ‘Nabí’, de Carner, o a les ‘Elegies de Bierville’, de Carles Riba’. Rodoreda va guanyar per segona vegada els Jocs Florals de 1948 a París amb aquest recull d’obra rimada.
El recital de poesia canviarà de registre a la segona part, dedicada a l’obra l’Erosfera, del poeta i cantautor mallorquí d’origen africà Guillem d’Efak. El poemari eròtic publicat l’any 1982 s’acompanyarà en aquest cas –a banda de la música-, amb les il·lustracions creades per Isaac d’Aiguaviva, qui es va inspirar precisament en els versos d’Efak, com ara el què proclamava la força de la naturalesa: ‘Fidel jo sols ho haig de ser a la vida’.

Ara bé, qui s’esperi una provocació va mal fixat. En paraules d’un dels rapsodes del grup intèrpret, el blanenc Salvador Roca; ‘L’erotisme madur d’’Erosfera’ no és groller ni barroer en absolut, i demostra que Guillem d’Efak era un gran poeta’. Els 14 sonets del poemari es recitaran com un únic text, en un diàleg entre les dues veus dels rapsodes, i a la part musical hi haurà una combinació de tango, jazz, havanera, cançons de Kurt Weill i una creació de d’Efak amb peces clàssiques.

Gala dels 55ens Premis Literaris Recvll

El cap de setmana dedicat als Recvll culminarà  el diumenge 10 de març, amb la Festa de Lliurament dels Premis, que inclourà la lectura del veredicte. El mateix escenari teatral que haurà allotjat els dos primers entremesos també acollirà l’acte festiu, que tindrà lloc a partir de les 12 del migdia. Al llarg de la vetllada, amb entrada gratuïta oberta a la participació de tothom qui hi estigui interessat en assistir-hi, s’hi aniran desvetllant els noms dels guanyadors i guanyadores.

Hi ha sis categories de premis: Narració, Poesia, Periodisme, Retrat Literari, Teatre i Conte Infantil. A mesura que es vagin coneixent els noms dels autors i autores guardonades un alumne de les Classes de Català per a Adults del CPNL de Blanes llegirà un breu fragment de l’obra guanyadora, i un dels membres del jurat, Salvador Roca, els farà una breu entrevista dalt l’escenari.

Per tercer any consecutiu, l’acte que inclou la lectura del veredicte i lliurament de premis ha esdevingut en una autèntica gala, on hi ha d’altres elements escènics que li confereixen un valor afegit. Aquests complements enllacen amb el caràcter cultural i d’identitat catalanes que caracteritza el mateix esperit que va impulsar fa 55 anys la creació dels Premis Recvll. En aquest darrer sentit, participaran representants de famílies, patrocinadors i institucions que recolzen la iniciativa. Entre ells: Ajuntament de Blanes, Consell Comarcal de la Selva, Diputació de Girona i Generalitat de Catalunya.

1551269946Guanyadors i President Jurat Premis 3.jpg

1551269946Premi Periodisme 1.jpg