Calonge. L'espectacle Tot Viladesau omple l'Auditori de Girona

El 18 de gener del 2018, just el dia del centenari del naixement del músic i compositor calongí, Ricard Viladesau, van començar tot un seguit d’activitats per recordar la seva figura. Ahir a la nit, amb el concert de cloenda “Tot Viladesau” a l’Auditori de Girona, es va posar punt final a 12 mesos intensos que han ajudat a conèixer millor les qualitats musicals d’un dels compositors i intèrprets més identificats amb Catalunya i la seva cultura popular, qualificat per Pau Casals, com el “Príncep de la Tenora”.

Un Auditori de Girona ple de gom a gom, va recordar ahir a la nit al mestre Viladesau. Les més de 1.200 persones assistents van fer-ho de la millor manera que es pot homenatjar a un compositor, escoltant la seva música. A través de l’espectacle “Tot Viladesau: Sardanes, Havaneres i Boleros”, es va mostrar la versatilitat de tota la música de Ricard Viladesau. El concert va ser un viatge per algunes facetes reconegudes del músic, com ara les sardanes i les havaneres, però també per alguns estils més desconeguts com és el cas dels boleros.

L’espectacle, de quasi dues hores de duració, va mantenir un ritme lleuger gràcies a diversos moments audiovisuals que van servir com a transició entre els diferents grups participants. En les projeccions, amb música i imatges de Ricard Viladesau, i que comptaven amb la narració del director artístic del concert, Francesc Sánchez Carcassés, es va anar desgranant la vida i obra del “Príncep de la Tenora”, així com la relació que va mantenir amb els diversos estils musicals i músics presents a l’auditori.

El repertori va engegar amb la interpretació de la formació de cobla gironina, La Principal de La Bisbal, tocant algunes de les sardanes més conegudes de Ricard Viladesau: la primera que va compondre amb només 14 anys, Records de Torre Valentina; Cors Gironins, una composició on varen destacar els solistes de tenora i fiscorn; L’empordanet, dedicada a l’escriptor Josep Pla; Alt Empordà, considerada una de les peces de més qualitat; Llibertat, amb una actuació brillant dels tenoristes Ferran Miàs i Jordi Carreras; i la sardana dedicada als balladors calongins, Esperit calongí. El recorregut musical per la important tasca com a compositor de música popular de Ricard Viladesau, va continuar a través del grup d’havaneres Port bo, qui varen interpretar Mar bonança, Ulls verds i Rosa dels vents. Seguint en l’estil de la música de taverna, el grup Peix fregit va fer-se càrrec de les cançons marineres: Mar, deixa’m un cant, Gavina bonica i Pels camins que té la mar, ambdues últimes amb l’acompanyament del tenora Jordi Molina, un dels primers deixebles que va tenir Viladesau.

Tenint en compte que Calonge és terra de músics, la part final de l’espectacle va comptar amb l’actuació dels músics calongins d’aquest segle XXI, l’Orquestra Di-versiones. Els ídols de les festes majors, vestits amb calces curtes com és costum, però això si, amb camisa negra i corbata de llacet vermella per l’ocasió, van ocupar-se dels boleros de Ricard Viladesau. Di-versiones va fer la seva peculiar versió dels dos ballables més coneguts del mestre, El mar y tú i Enamorado del mar, fent partícip al públic de la transformació d’un bolero romàntic en una versió estripada de festa major. Per interpretar El mar y tú, Di-versiones va comptar amb la col·laboració del que va ser el seu referent en les festes majors de poble, quan ells encara eren ben petits, el vocalista del conjunt Setson, Blas.

“Tot Viladesau: Sardanes, Havaneres i Boleros”, va esdevenir una jornada històrica que va posar punt final al centenari de Ricard Viladesau amb tot el públic dempeus, entonant la sardana Girona m’enamora, interpretada, conjuntament, per tots els grups i músics allà presents. Un fi de festa, que no podia acabar d’una altra manera, ni en un altre lloc, que amb la sardana que el mestre Viladesau li va dedicar l’any 1989 a Girona i que ha esdevingut  el veritable himne popular de la ciutat.

1549857223DSC_6417.JPG