Blanes. Taller de Sensibilització a Blanes coincidint amb el Dia Mundial de Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina

Avui dimecres 6 de febrer, coincidint amb el Dia Internacional de Tolerància Zero amb la Mutilació Genital Femenina que es commemora en aquesta data, l’Ajuntament de Blanes ha organitzat un taller de sensibilització que ha tingut lloc al matí. L’objectiu ha estat sensibilitzar als assistents sobre aquesta pràctica que representa una violació dels drets humans.

Segons dades de l’Organització Mundial de la Salut, la mutilació genital femenina afecta al voltant de 200 milions de nenes i dones, una realitat invisible, però present en la societat. Justament per aquest motiu, una altra de les finalitats de l’activitat ha estat fer visible el treball que s’està fent des de la Taula Municipal de Prevenció de la Mutilació Genital Femenina (MGF) i els Matrimonis Forçats.

Al taller han participat la Tècnica de Polítiques Migratòries, Glòria Cruz; la Tècnica d’Igualtat, Laura Tejada; la Treballadora Social, Estíbaliz Fernández; i un representant de la Mesquita Rahma de Blanes, Dembo Tourany. Abans de començar, l’alcalde de Blanes i regidor d’Acció Social, Igualtat i Nova Ciutadania, Mario Ros, ha donat la benvinguda i ha lloat la iniciativa que les tècniques del seu departament hagin decidit organitzar una formació d’aquest preocupant tema.

200 milions de nenes i dones han estat objecte de Mutilació Genital

Durant el taller s’han donat a conèixer dades molt preocupants, com per exemple que uns 200 milions de nenes i dones han estat objecte de Mutilació Genital Femenina (MGF). A Catalunya, durant l’any 2017, es van intervenir 132 casos de risc de mutilació genital, un nombre que ni de bon tros s’acosta a la realitat. Arreu del món hi ha un bon grapat de països on es practica, principalment al continent africà i algun d’asiàtic, així com en algunes zones d’Amèrica Llatina.

Es tracta d’una pràctica cultural que se cimenta en creences errònies de costums i tradicions, per controlar la sexualitat i fomentar la castedat, per raons d’estètica o fins i tot motius religiosos. Respecte el seu origen, en general és prou desconegut, i les dades més fiables ho descriuen com una pràctica mil·lenària sorgida a Egipte prèvia a l’Islam, i que depèn en general més de la identitat ètica dels països.

Acte de Violència Masclista

Sigui com sigui, el què ha de quedar prou clar per a tothom és que la mutilació genital femenina és un acte de violència masclista que sovint genera complicacions físiques, psicològiques i sexuals en les dones i les nenes. La gravetat de les conseqüències depèn de la tipologia de les condicions en què s’ha realitzat la mutilació. A Catalunya actualment s’han atès casos de víctimes amb conseqüències produïdes per una mutilació recent, així com per derivades d’una mutilació practicada fa molts anys.

La nova Llei Orgànica 3/2005 dóna total competència a la persecució extraterritorial de la MGF, fent possible jutjar la pràctica inclús quan es realitza fora de les fronteres espanyoles, quan les menors realitzen estades o viatges als seus respectius països d’origen. A Catalunya també hi ha legislació que pren mesures en matèria de mutilació genital poesia. En primer lloc, la llei 5/2008 del dret de les dones a eradicar la violència masclista, que estableix mesures per a la prevenció de la MGF.

Amb tot, el què també ha quedat clar durant la sessió, és que per eradicar la mutilació genital femenina és necessària una conscienciació. Cal una transformació social, religiosa i cultural molt més àmplia, perquè és fonamental arribar i treballar en les pròpies arrels culturals i relacions de gènere. Cal dir que durant el taller també s’ha parlat sobre la pràctica dels matrimonis forçats, molt estesa geogràficament arreu del món, i que a Catalunya també es dóna principalment entre col·lectius d’ètnia gitana de diversa procedència.

1549461520Taller Formatiu MGF 3.jpg
1549461520Taller Formatiu MGF 4.jpg