Cardona. Portes obertes als nous allotjaments tutelats per a gent gran

L’Ajuntament de Cardona organitza una jornada de portes obertes als nous allotjaments tutelats per a gent gran per tal que la població pugui conèixer de primera mà el servei que es posa en marxa al poble. Es farà divendres 18 de gener, en horari de matí (d’11 a 14 hores) i de tarda (de 18 a 21 hores).

Els allotjaments estan ubicats al carrer Escasany, en ple centre històric, i estan pensats per a persones majors de 65 anys que mantenen la seva autonomia, però que per circumstàncies socioeconòmiques o sociofamiliars no poden continuar vivint a la seva llar. Es tracta d’un model d’habitatge innovador, que proporciona a cada veí un allotjament privat, d’entre 19 i 29 metres quadrats, que compta amb el mínim indispensable per viure-hi —té cuina, bany, llit, armari, sofà, taula i cadires— i, a més, tota una sèrie d’espais que són compartits, com la bugaderia, el magatzem, els trasters i la sala d’estar de la planta superior, que compta també amb una cuina. En total, hi ha onze allotjaments: vuit són individuals, dos són per parelles i un es reservarà per casos d’emergència social.

Els residents pagaran un preu de lloguer social que està estipulat per la Generalitat i que dependrà del número de metres quadrats de cada allotjament. També s’hauran de fer càrrec de les factures de subministraments bàsics. Comptaran amb el suport del Servei d'Atenció Domiciliària (SAD) per tal d'atendre les necessitats de forma individualitzada (control de medicació, de salut o petites cures, entre d’altres).

L’alcalde de Cardona, Ferran Estruch, ha ressaltat que el projecte permetrà que “gent gran de Cardona pugui continuar vivint al centre històric, tal com han fet tota la vida. Es tracta d’un servei adreçat a facilitar que aquestes persones puguin continuar desenvolupant una vida autònoma al poble assegurant a la vegada la seva qualitat de vida i fomentant també les relacions i la inclusió social a través dels espais compartits”.

El període per inscriure’s s’obrirà a principis de febrer, quan és previst que l’equipament s’inauguri de manera oficial.

Per optar als allotjaments tutelats cal estar empadronat a Cardona, tenir més de 65 anys i uns ingressos que no superin 2,5 vegades l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM). Els allotjaments estaran gestionats directament per l’Ajuntament de Cardona a través de l’Àrea de Serveis Socials.

Un projecte de llarg recorregut

El projecte dels allotjaments tutelats per a gent gran es va idear el 2010, però no s’ha pogut completar fins ara per la complexitat de les obres. I és que el lloc escollit per tirar-lo endavant van ser dues antigues finques ubicades entre els carrers Escasany i Escorxador que s’han hagut de rehabilitar per complet.

En total (finques, obres i mobiliari) el projecte ha tingut un cost de 638.000 euros (IVA Inclòs), que han estat finançats amb recursos propis de l’Ajuntament (256.750 euros invertits en diferents exercicis); per la Generalitat de Catalunya i el Ministerio de la Vivienda a través de l’Acord de la Comissió Bilateral (303.250 euros); per la Diputació de Barcelona, que hi va aportar 60.000 euros, i per l’Obra Social “la Caixa”, que va fer una aportació de 18.000 euros per al mobiliari.

1547062675allotjament individual.jpg