Calonge. Calonge celebra la primera de les dues cloendes de l'Any Viladesau

Calonge, municipi natal del músic i compositor, Ricard Viladesau, comptarà amb una cloenda de l'anomenat: Any Viladesau. El divendres 14, dissabte 15 i diumenge 16 de desembre, Calonge acollirà els tres últims actes commemoratius d'aquest any dedicat al príncep de la tenora. El programa de cloenda arrenca amb la taula rodona, 'Els alumnes parlen de Viladesau', que tindrà lloc divendres 14 de desembre, a les 19 hores, a la Biblioteca Pere Caner de Calonge. El debat, moderat per en Francesc Sánchez Carcassés, comptarà amb la presència i participació dels tres alumnes més destacats de Ricard Viladesau: Josep Gispert, extenora de La Principal de la Bisbal i de la Cobla Montgrins; Jordi Molina, extenora també  dels Montgrins i de l'Orquestra Internacional Maravella; i Josep Farràs, actual tenora i capdavanter de la cobla Selvatana.

El cap de setmana de cloenda continuarà el dissabte 15 de desembre, a les 18 hores, amb l'espectacle infantil Tututs!, a càrrec de la Cobla Bisbal Jove i l'actor David Planas, qui volen apropar els instruments de la cobla als més petits i petites de la casa amb grans dosis d'humor i música infantil, jazz i rock. Per concloure, el diumenge 16 de desembre, a les 12 hores, l'Any Viladesau posarà el seu punt final a Calonge amb una de les cites més entranyables de les festes nadalenques: el Concert de Nadal de La Principal de la Bisbal.

La cloenda de l'Any Viladesau a Girona el 2019 amb La Principal de la Bisbal, Peix Fregit, Port Bo , Di-Versiones i Blas

Després del tancament al municipi natal de Viladesau, Girona també acollirà un concert d'homenatge al músic i compositor calongí. 'Tot Viladesau: sardanes, havaneres i boleros', és el nom del Concert de Cloenda de l'Any Viladesau que tindrà lloc a l'Auditori Palau de Congressos de Girona, el dissabte 9 de febrer a les 20.30 hores. Com a tancament dels actes de commemoració del centenari del naixement de Ricard Viladesau, aquest concert de cloenda proposa un recorregut musical a través de la seva destacada tasca com a compositor de música popular i virtuós instrumentista de tenora. El programa, que estarà compost per sardanes, havaneres i boleros, l'interpretarà la formació de cobla gironina, La Principal de la Bisbal; la formació musical que indiscutiblement interpreta i té més repertori mariner  de Ricard Viladesau,  Peix Fregit; el grup d'havaneres amb més de 50 anys de trajectòria, Port bo; i l'esbojarrada banda  de festa, Di-Versiones, juntament amb el cantant melòdic de música de ball, Blas.

Tot un any de música i activitats culturals dedicades a la figura de Ricard Viladesau

Coincidint amb el centenari del seu naixement, l'Ajuntament de Calonge i Sant Antoni, en col·laboració amb la Diputació de Girona i la Generalitat de Catalunya, ha programat per aquest any un conjunt d'activitats per commemorar i difondre la figura i l'obra d'un dels personatges més importants del sardanisme modern. L'Any Viladesau ha organitzat més d'una vintena d'activitats culturals que giren al voltant del que fou definit per Pau Casals com a 'Príncep de la Tenora', virtuós d'aquest instrument i compositor destacat amb una producció sardanista que inclou més de 200 peces, algunes tan populars i destacades com Girona m'enamora, Esperit Calongí o Sa Roncadora.

L'Any Viladesau ha ofert durant tot aquest any i fins al febrer del 2019 una programació que ha inclòs concerts i ballades de sardanes que tenia com a eix central les peces del compositor calongí, així com taules rodones i una exposició per aprofundir en la figura de Viladesau. Però Viladesau no va centrar-se únicament en el món de la sardana, de manera que dins de la programació també s'han inclòs activitats musicals per donar a conèixer la música de ball, boleros i havaneres del músic i compositor calongí.

Ricard Viladesau Caner (1918 ' 2005) va néixer a  Calonge el 18 de gener de l'any 1908. Fou una de les figures més importants del sardanisme modern, combinant unes aptituds excel·lents per a la interpretació de la tenora, una dilatada estada a la primeríssima La Principal de la Bisbal i una fecunda producció com a compositor. Considerat l'instrumentista més important de la història de la sardana, fou qualificat per Pau Casals com el 'Príncep de la Tenora'. La producció sardanista de Viladesau amb més de 200 sardanes és prou coneguda i interpretada, amb composicions populars com Girona m'enamora, Esperit Calongí, El tutut de l'avi, Pic, repic i repicó, Oca amb naps, Sal i pebre, Calongina o Sal i pebre, entre d'altres, però també cal esmentar música de ball, boleros i havaneres molt populars com Enamorado del mar, El mar y tú, Gavina bonica o Ullets verds. A més va compondre cant coral i música de cobla com Danses Catalanes o el pasdoble Fragància.

L'any 1991 fou distingit amb la Creu de Sant Jordi de la Generalitat, i també fou reconegut amb la medalla al mèrit sardanista, i fou nomenat Fill Predilecte de Calonge.

1544633073DSC_3130.JPG
1544633073DSC_3008.JPG