Cassà de la Selva. El president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent destaca la projecció internacional del sector del suro a la Fira del Tap de Cassà

El president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent, després de visitar als expositors i fer algun tap de suro ha destacat que «la indústria surera és per al país un exemple ja que ha sabut trobar l'equilibri entre l'arrelament local i la projecció internacional». La indústria catalana fabrica anualment 2.400 milions de taps de suro, dels quals les indústries sureres de Cassà de la Selva en produeixen 1.200 milions.

El president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent, ha inaugurat aquest migdia la Fira del Tap de Cassà de la Selva. Després de visitar els expositors de les institucions sureres, cellers i artesans del suro, Torrent ha pogut veure com era l'antic ofici de taper amb les demostracions de la plaça de la Coma i ha fabricat el seu propi tap de suro amb l'ajuda dels tapers.

Al torn dels parlaments, Torrent ha remarcat que «la indústria surera és un exemple per al país ja que ha sabut trobar l'equilibri entre l'arrelament local i la projecció internacional». Torrent s'ha dirigit al sector i ha destacat «la innovació constant de la indústria que busca la manera de ser competitiva, posicionant-se amb una situació privilegiada amb mercats internacionals».

L'alcalde, Martí Vallès, ha expressat al president, Roger Torrent, que «essent les empreses surotaperes d'una excel·lència reconeguda, considerem que el suro, un recurs sostenible de primer nivell, ha de ser un tema de país: lliguem el territori, la indústria i la gastronomia. Des de Cassà fem una ferma contribució per reivindicar el passat, el present i el futur del món surer i taper».

Valoració de la Fira del Tap

La segona Fira del Tap va començar ahir al matí amb les visites a la fàbrica Francisco Oller a les quals hi van participar més de quaranta persones, algunes procedents de França i Regne Unit.

Un altre dels actes potents d'ahir divendres va ser el tast de vins de les Gavarres amb productes de 'Girona Excel·lent' conduït pel periodista gastronòmic Salvador Garcia-Arbós i el cuiner Pep Nogué. L'aforament es va omplir al cent per cent. La vetllada va acabar amb un concert d'havaneres amb Els Pescadors de l'Escala.

El segon dia de la Fira ha començat a les 8 del matí a la sureda de Can Vilallonga de Cassà de la Selva, on Eloi Madrià, acompanyat d'altres peladors, ha pelat alguns suros, és a dir, han tret l'escorça de l'arbre. L'antropòleg de la Universitat de Sevilla, Agustín Coca, ha acompanyat l'acte i ha parlat sobre la pela del suro a Andalusia i Extremadura. L'experiència a les suredes ha finalitzat amb un tast d'esmorzar dels peladors a base d'amanida amb ceba, tomata i olives, tot plegat preparat amb un bon oli i servit en les pannes de suro extretes del suro pelat. Un centenar de persones no s'han volgut perdre aquesta experiència que es repetirà demà diumenge, a les 8 del matí, també a les suredes de Can Vilallonga.

Aquesta tarda l'activitat continua amb els debats cara a cara sobre els reptes del sector, la sessió musical amb 'seleccions paranoides', dues sessions de maridatge de vins de la DO Penedès amb la sommelier Laura Masramon i, per acabar, un dels actes més destacats de la Fira, el xic-xec, el sopar popular dels vells talpers, que anirà seguit de la cançó de taverna amb Els Trefins.

Sobre el sector del suro

La indústria catalana fabrica anualment 2.400 milions de taps de suro, dels quals les indústries sureres de Cassà de la Selva en produeixen 1.200 milions. Del total de 2.400 milions de taps catalans, 1.300 milions són de cava i representen el 60 per cent de la fabricació mundial i 1.100 milions són de vi i representen el 10 per cent de la producció mundial.

Això significa que cada segon s'estan obrint 76 ampolles de cava o vi a tot el món que han estat tapades amb taps de suro produïts a Cassà de la Selva.

1528560809NDP Un moment del tast de vins de les Gavarres d'ahir al vespre a la placa de la Coma.jpg
1528560809NDP El President del Parlament fent un tap de suro.jpg
1528560810NDP Discurs a la placa de la Coma.jpg