Girona. Girona acollirà el periodista egipci Amir Ali en el marc del programa Escriptor Acollit del PEN Català

La ciutat s’adhereix a la Xarxa Internacional de Ciutats Refugi

L’alcalde de Girona, Carles Puigdemont; la directora de programes de  l'International Cities of Refuge Network (ICORN), Elisabeth Dyvik; la presidenta del PEN Català, Carme Arenas, i la secretària general del PEN Català i directora del programa Escriptor Acollit, Raffaella Salierno, han presentat aquest matí l’adhesió de Girona a la Xarxa Internacional de Ciutats Refugi i s’ha signat el conveni entre l’Ajuntament de Girona i el PEN Català pel programa Escriptor Acollit. El president de la Junta de l’ICORN, Peter Ripken, ha ratificat l’acord, malgrat que no ha assistit a la presentació aquest matí.

En el marc d’aquest programa, que té com a finalitat acollir un escriptor amenaçat, perseguit o amb risc de ser empresonat com a conseqüència dels seus escrits, Girona acollir l’escriptor i blogger egipci Amir Ali durant un any, des de la tardor del 2013 fins a la tardor del 2014. “Entrem a la xarxa ICORN amb molt de gust. Amb aquesta iniciativa hi guanyem tots: és una acció directa de reforç d’un escriptor però la ciutat també hi surt guanyant, perquè ens reforça, ens fa créixer com a societat que s’obre al món i ens ajudarà a ser ciutat d’excel•lència en el camp de la internacionalització”, ha destacat l’alcalde Carles Puigdemont.

Amb l’adhesió a la Xarxa Internacional de Ciutats Refugi, Girona esdevé ciutat refugi d’escriptors perseguits. L’ICORN és una xarxa de ciutats d’arreu del món que vetllen per la defensa de la llibertat d’expressió. Cada ciutat de la xarxa ICORN acull un escriptor. Cada escriptor acollit representa d’una manera simbòlica, tots els altres escriptors que viuen amagats, empresonats o silenciats per sempre. A través de l’acolliment de l’escriptor, que comporta el seu allotjament i el seu manteniment econòmic per un període determinat, fixat entre la ciutat acollidora i l’entitat coordinadora del programa, les ciutats ICORN realitzen una important contribució pràctica a la promoció de llibertat d'expressió.

El PEN Català coordina, des de l'any  2007, el programa Escriptor Acollit. Aquest programa, hereu de l’anterior Ciutats refugi impulsat pel Parlament Internacional d’Escriptors, té com a finalitat acollir durant un període d’un a dos anys un escriptor o escriptora. El programa s’ha dut a terme a les ciutats de Barcelona, on encara continua, i a Palma, els anys 2009-2011. Fins ara s’han beneficiat del programa Salem Zenia (Algèria); Sihem Bensedrine (Tunísia) i Rhodah Mashavave  (Zimbabwe). El programa Escriptor Acollit es realitza sota l’aixopluc de l’ICORN (International Cities of Refuge Network), entitat de la qual el PEN és membre fundador i executiu.

Informació sobre Amir Ali

El periodista i blogger Amir Ali, de 29 anys, és conegut pels seus punts de vista seculars i els seus escrits crítics sobre l'Islam i les altes autoritats religioses d'Egipte, publicats a Internet al seu bloc. Ha treballat pel diari de l’oposició al govern de Hosni Mubarak Al- Ghad, que va ser clausurat per les autoritats.

Segons la informació recollida pel PEN, Amir Ali ha estat sotmès a assetjament tant per part de les autoritats egípcies com d’una part de la societat des de l'any 2005, a causa dels seus punts de vista seculars. Ha patit amenaces per part dels extremistes islàmics.

Ali  ha estat detingut breument dues vegades sota el règim anterior pels seus escrits crítics, el 2005 i el 2006, i  acusat de "blasfèmia" poc abans de la revolució del 25 de gener de 2010, però no va respondre a la convocatòria i el cas va ser arxivat. Es creu que el seu nivell de risc ha augmentat des de la revolució egípcia, ja que el  creixent poder dels Germans Musulmans ha donat lloc a una onada de repressió contra escriptors i blocaires seculars.

El seu bloc ha estat piratejat diverses vegades. Les amenaces en contra seu s'han incrementat significativament des del 15 de setembre de 2012, quan va publicar un article de suport a l’estudiant Saber Alber al diari local electrònic Almogaz (http://almogaz.com/opinion/news/2012/09/15/394725). Saber Alber havia estat detingut a mitjans de setembre de 2012 sota l’acusació d’insultar la religió a l’article: http://www.egyptindependent.com/news/trial-atheist-alber-saber-resumes. Les amenaces en contra d’ell es van intensificar i va refugiar-se a Espanya. Fa gairebé un any que està fora d’Egipte.

Imatge: Moment de la presentació (Ajuntament de Girona)