Solsona. Les Jornades Europees del Patrimoni a Solsona inclouen una visita guiada a cellers del nucli antic

També hi haurà entrada gratuïta al Pou de Gel i al Museu Diocesà, un taller amb el músic Xavi Lozano i una mostra escolar de fotos de fonts i places

El patrimoni arquitectònic i cultural de Solsona és un dels principals actius de la ciutat i un dels motius pels quals anualment s’adhereix a les Jornades Europees del Patrimoni a Catalunya. Enguany se celebren el proper cap de setmana amb una oferta d’activitats gratuïtes similar a la de les edicions anteriors, entre les quals hi ha, com a novetat, una visita guiada a quatre cellers del nucli antic de les èpoques medieval i moderna. És un programa organitzat per la regidoria de Turisme amb la col·laboració de diverses entitats.

La visita guiada mostrarà els quatre cellers inclosos aquest estiu en les rutes nocturnes per “La Solsona subterrània”. Un d’ells és l’espai municipal museïtzat de Cal Carreres i la resta, tres instal·lacions particulars ubicades a Cal Cabanes, al carrer de la Mare de Déu, i a dos immobles del carrer de Llobera. Són antics cellers on es fabricava vi amb raïm provinent del Vinyet de Solsona per a l’autoconsum. Aquesta ruta, en la qual col·labora Petrea Patrimoni, finalitzarà al claustre de la catedral, on l’Orfeó Nova Solsona interpretarà un parell de peces de música barroca.

Aquesta activitat es durà a terme dissabte, dia 28, a partir de dos quarts de vuit del vespre. Sortirà de l’Oficina de Turisme i durarà una hora i mitja. És gratuïta, però les places són limitades, per la qual cosa cal inscriure-s’hi prèviament. Es pot fer trucant al telèfon 973482310, o bé per correu electrònic, a l’adreça Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la. . En l’edició anterior van inscriure’s a la visita guiada una setantena d’adults i deu infants.

Portes obertes

Com cada any, els principals espais museïtzats de Solsona donen l’oportunitat d’accedir-hi lliurament a solsonins i visitants amb jornades de portes obertes. El Pou de Gel es podrà visitar dissabte d’onze a una i de cinc a set i diumenge d’onze a una, mentre que el Museu Diocesà i Comarcal serà d’entrada lliure el diumenge de deu a dues.

‘Les places i fonts amb ulls de nen’

Una altra activitat de les Jornades Europees del Patrimoni porta la signatura de l’alumnat de tercer de primària de les escoles solsonines. És l’exposició “Les places i fonts de Solsona amb ulls de nen” i consta de fotografies antigues de places i fonts històriques contrastades amb imatges actuals dels mateixos espais realitzades per alumnes de tercer d’Arrels I, El Vinyet i Setelsis. Aquesta mostra, que té la col·laboració dels centres escolars i del Servei Educatiu del Solsonès, es podrà visitar a la sala cultural de l’Ajuntament el divendres de quatre a set de la tarda i dissabte i diumenge de dotze a dues i de sis a vuit.

Una activitat amb l’‘Atrapa-sons’

Una altra novetat d’aquesta edició de les JEP a Solsona és un taller gratuït per a tots els públics a càrrec del músic Xavi Lozano, del programa didàctic de TV3 “L’Atrapa-sons”. L’organitza l’associació Amics del Museu amb la col·laboració del Museu Diocesà i Comarcal en el marc de l’exposició temporal “Estenent música...”. Es farà dissabte a les sis de la tarda al mateix equipament.  Per a més informació es pot trucar al telèfon 973 48 21 01.

Enguany la població catalana pot gaudir de prop de 400 activitats que s’organitzen el proper cap de setmana a un total de 220 municipis de tot el país. Les Jornades Europees del Patrimoni, que se celebren a Solsona per novè any consecutiu, van néixer el 1991 de la mà del Consell d’Europa amb l’objectiu de facilitar els recursos necessaris per descobrir i viure el patrimoni cultural, concebut com un bé comú tant en l’àmbit local com en l’europeu. A Catalunya aquest iniciativa la impulsa la Direcció General d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni i té el suport de la Federació de Municipis de Catalunya, l’Associació Catalana de Municipis i Comarques i l’Institut Ramon Muntaner.

Programa en format PDF

Imatge: Celler del número 33 del carrer de Llobera, un dels indrets subterranis que es donen a conèixer. (Ajuntament de Solsona)