Blanes. El Club de Vela Blanes desvetlla els orígens històrics sobre la importància de Blanes en l'àmbit marítim

Amb motiu del 75è aniversari que enguany es commemora al Club de Vela Blanes, el primer que es va posar en marxa arreu de Catalunya, l'entitat ha organitzat un complet i variat repertori d'activitats. Una d'elles va tenir lloc dissabte passat a la mateixa seu de l'entitat. Es tractava d'una xerrada per parlar sobre la importància de Blanes en l'àmbit marítim, un recorregut històric que es va encetar amb els Vescomtes de Cabrera, al segle XV, i va acabar a mitjans del segle XX, amb la creació del CV Blanes que es va inaugurar l'any 1943.

L'Historiador i Secretari Esportiu del Club de Vela Blanes, Josep Lluís Yubero, es va encarregar de donar la benvinguda a l'acte, fent un breu perfil biogràfic de la ponent. Rosa Almuzara és Historiadora i està especialitzada en l'àmbit marítim, una vessant que li va permetre desenvolupar la seva tasca al capdavant del Patronat del Museu Municipal de Nàutica del Masnou del 19898 al 2003, entre d'altres ocupacions abans de jubilar-se.

La seva vinculació amb el Club de Vela Blanes arrenca l'any 2008, quan es va crear el Premi Es Niell sobre història i monografies marítimes del municipi per promocionar aquest àmbit, amb motiu que l'entitat complia llavors els 65 anys de vida. Rosa Almuzara va formar part del jurat del guardó, que es va convocar durant quatre edicions consecutives.

La importància marítima de Blanes al llarg dels segles

Tot i que vivim en un país banyat pel Mar Mediterrani, el món marítim ha estat sovint força marginat, i no se li ha donat la importància que es mereix. Partint d'aquesta premissa, la historiadora va parlar d'aquesta temàtica centrada a Blanes, iniciant el seu recorregut al segle XV, amb el Vescomtat de Cabrera, quan aquesta ciutat on comença la Costa Brava era el principal referent d'aquest territori, en un trajecte recolzat amb fotografies que va arribar fins els nostres dies.

Rosa Almuzara va fer un especial punt i a part en la figura del reconegut cosmògraf Jaume Ferrer de Blanes, l'estàtua del qual forma part del Monument a Cristòfol Colom. Al llarg de la xerrada, també va remarcar les nombroses ocasions en què Blanes ha estat pionera en molts àmbits arreu del territori.

Per recolzar aquest plantejament, va destacar el fet excepcional que una població com Blanes comptés amb dues notaries al segle XVII, així com que la primera tracció a vapor va ser l'any 1846 a Blanes, dos anys abans que es posés en marxa el primer tren de Mataró i el primer vapor de Barcelona. Tot seguit, va parlar de diversos historiadors i literats que, entre finals del segle XIX i principis del segle XX, van rescatar de l'oblit la història local de Blanes.

En aquest darrer sentit, la ponent va esmentar Josep Cortils i Vieta, Joaquim Ruyra i Oms, i sobretot Emerencià Roig i Raventós, qui va publicar interessants estudis sobre l'esplendor de les construccions navals del litoral català en el segle XIX. Entre les seves publicacions s'hi compten Les antigues construccions de Blanes, Blanes port de comerç, Vocabulari Marítim de la Vila de Blanes, així com el recull de notes històriques Blanes marítim, publicat al 1925 a la Biblioteca de Recvll.

El repàs històric també va incloure l'arribada dels primers estiuejants a Blanes a finals del segle XIX, així com els orígens històrics del què acabaria sent el mateix Club de Vela Blanes. Abans, va recordar que l'any 1914 es va començar a construir el port pesquer, la posada en marxa l'any 1961 del Centre d'Estudis Avançats de Blanes, amb un Laboratori d'Investigació Marina, i la inauguració l'any 2014 de l'ampliació i millora del port esportiu del CVB.

'El tercer sello', una novel·la noir fantàstica escrita per un mariner del CVB

Dissabte vinent, 26 de maig, el Club de Vela Blanes ha programat una nova activitat formant part del cicle commemoratiu dels tres quarts de segle de vida, en aquesta ocasió de caire literari. Es tracta de la presentació de la novel·la fantàstica i de suspens El tercer sello, escrita per Hermes Prous Collado, mariner del CV Blanes.

La presentació tindrà lloc a les 5 de la tarda, en les mateixes instal·lacions de l'entitat, a càrrec de l'autor, que presentarà el seu treball, una novel·la policíaca negra ambientada en la Barcelona preolímpica de l'any 1986. L'aparició d'un cadàver flotant al costat de la Caravel·la de Colom, ancorada al port de la Ciutat Comtal, desencadena tota una sèrie de fets que els inspectors Aguirre i Garrido 'dos policies al més pur estil de l'època franquista- hauran d'investigar.

1527009853Xerrada Historia Maritima Blanes 4.jpg
1527009853Xerrada Historia Maritima Blanes 5.jpg