Girona. L’Ajuntament de Girona nomena Sílvia Planas directora del Museu d’Història de Girona

La historiadora compaginarà les direccions del Museu d’Història dels Jueus i del Museu d’Història de Girona, amb la voluntat d’unificar estratègies i d’optimitzar recursos.

L’actual directora de Museu d’Història dels Jueus i de l’Institut d’Estudis Nahmànides i Llicenciada en Història Medieval per la Universitat de Barcelona, Sílvia Planas Marcé (Camprodon, 31 de juliol de 1965) serà la nova directora del Museu d’Història de Girona (MHG) en substitució de Pere Freixas, que el passat 6 de setembre es va jubilar deixant així vacant la direcció.

L’Ajuntament de Girona i el Patronat del Call han signat un conveni de col·laboració que regula l’encàrrec realitzat a Sílvia Planas que pretén d’una banda, unificar estratègies i optimitzar recursos entre la xarxa de museus municipals i, d’altra, reordenar l’oferta museística municipal.

El nomenament de Sílvia Planas es circumscriu al seu perfil professional que s’ajusta als objectius i a les necessitats municipals en aquesta nova etapa. De forma detallada, Planas dirigirà a les persones que formen part de l’equip del MHG, gestionarà els recursos econòmics que l’Ajuntament assigni, elaborarà la proposta d’exposicions temporals i del programa d’activitats, i liderarà el projecte museològic i museogràfic.

Biografia de Sílvia Planas Marcé

Sílvia Planas Marcé (Camprodon, 31 de juliol de 1965) és Llicenciada en Història Medieval per la Universitat de Barcelona (1988) i Maître en Histoire Médiévale per l’Université de Toulouse le-Mirail (1989). El 2011 va obtenir el títol de Màster en Gestió del Patrimoni Cultural en Àmbit Local, a la Universitat de Girona.

Va iniciar la seva tasca professional com a investigadora de la història jueva de la ciutat a l’Arxiu Municipal de Girona, el juliol de 1990. Des de 1997 és directora de l’Institut d’Estudis Nahmànides. Va formar part del grup d’elaboració i redacció del projecte museològic i museogràfic (1990-2003) del Museu d’Història dels Jueus, del que n’és directora des del mes de febrer de 2004. El 2002 va formar part del comissariat de l’exposició La Catalunya Jueva, realitzada pel Museu d’Història de Catalunya, a Barcelona. Ha impartit diversos cursos i conferències sobre història de la Catalunya i de la Girona jueves, en àmbit nacional i internacional.

El seu camp de recerca és la història de les dones jueves de la Catalunya medieval; en aquesta línia des del 2010 forma part del projecte universitari de recerca La política de lo simbólico en historia y historia del arte. Creadoras de lenguaje histórico en dos períodos de transición ss. XIV-XXI", dirigit per la Dra. Elisa Varela de la Universitat de Girona.

Es autora de llibres i articles sobre història jueva medieval, entre els que destaquen  “Filles de Sara, dones jueves de la Catalunya medieval” (CCG Edicions , 2001) i Història de la Catalunya Jueva, escrit conjuntament amb Manuel Forcano (Àmbit Editorial i Ajuntament de Girona, 2010).