Solsona. Dos solsonins, els únics catalans a l’Haute Route Pirineus

La sortida de la prova serà diumenge al migdia del passeig del Pare Claret de Solsona

Els solsonins Jordi Viladrich i Pere Roca són els únics catalans que participaran a la primera Haute Route Pirineus, una prova cicloesportiva de 750 quilòmetres i més de 20.000 metres de desnivell positiu, que sortirà aquest diumenge a dos quarts de dotze del migdia de Solsona i finalitzarà al cap de sis dies a Anglet, a la costa del País Basc francès. En total han confirmat la seva participació 350 corredors amateurs dels cinc continents.
Jordi Viladrich, de 34 anys, és el president del Club BTT del Solsonès. Fa uns deu anys que s’ha aficionat a la bicicleta i aquesta serà la prova cicloesportiva més dura a la qual prendrà part. L’any passat va córrer a La Marmotte, considerada la prova ciclista d’un sol dia més dura d’Europa i una de les més importants del món.
Pere Roca, de 35 anys, també és soci del Club BTT del Solsonès. Igual que Viladrich, també té La Marmotte com a principal meta assolida en la seva trajectòria sobre les dues rodes. La inscripció a l’Haute Route dels Pirineus és per a ell “un repte personal” que no podia deixar escapar tenint en compte que és la primera edició que la prova passa per Catalunya i surt de Solsona –fa tres anys aquesta cicloesportiva va néixer als Alps.
Tots dos corredors tenen la intenció de completar les set etapes cronometrades de la ruta. “Tenim l’oportunitat d’esprémer ment i cos cada dia durant quatre o cinc hores damunt la bicicleta i, alhora, gaudir dels paisatges i passar-nos-ho bé”, expressa Pere Roca.
La inscripció dels dos solsonins és fruit de la col•laboració de l’Ajuntament amb l’organització de l’Haute Route, OC Sport. De fet, el consistori participa en l’organització de la sortida amb suport logístic i proveïment de material, si bé no li suposa cap cost econòmic directe. També col•laboren en aquest esdeveniment esportiu una dotzena de voluntaris del Club BTT del Solsonès i la Penya Ciclista L’Esforç.
En l’Haute Route Pirineus els ciclistes s’enfrontaran a vint collades mítiques dels Pirineus, entre les quals hi ha el port de Balès, l’ascensió del pla de Beret, els colls d’Aspin i el Tourmalet i una contrarellotge individual a l’Hautacam. Durant una setmana, els ciclistes amateurs tindran la sensació de viure com veritables professionals, tant per la duresa de la prova com pel seu recorregut inspirat en el Tour de França i en la Vuelta a Espanya i en els serveis proporcionats per l’organització.
La primera etapa, el pròxim diumenge, va de Solsona a la Seu d’Urgell, amb 85 quilòmetres i 2.400 metres de desnivell positiu. La segona, dilluns, arriba fins al pla de Beret; la tercera, dimarts, fins a Superbagnères; la quarta, dimecres, arribarà a Argelès-Gazost; dijous, contrarellotge a Hautacam; divendres, fins a Pau, i dissabte, es tancarà a Anglet.

Impacte econòmic per a la comarca
El regidor d’Esports i Turisme de Solsona, Lluís-Xavier Gonzàlez, posa en relleu l’impacte econòmic que aquesta cursa suposa per a Solsona i la comarca, especialment per al sector de l’hostaleria. Una trentena de persones de l’organització fan estada al Solsonès durant tota la setmana i, a partir de dissabte, un centenar. A més, el seu ressò mediàtic contribuirà a situar Solsona al mapa.

Pel nucli antic
L’Haute Route Pirineus arrencarà del passeig del Pare Claret diumenge a dos quarts de dotze del migdia. Els corredors baixaran pel carrer del Vall Fred i recorreran el recinte emmurallat, per la rotonda del Pont i el Vall Calent fins a retornar a la plaça del Camp. Des d’aquest punt, si no plou, els ciclistes creuaran el nucli antic pel carrer del Castell, la plaça Major i el carrer de Sant Miquel fins a sortir pel portal del Pont. Continuaran per l’avinguda del Pont i la carretera de Sant Llorenç per enfilar-se per Lladurs fins a coll de Jou i en direcció a la Seu d’Urgell.

Imatge: Viladrich, a l’esquerra, i Roca, a La Marmotte del 2012