Tossa de Mar. Tossa cuina de nou el seu popular cim i tomba

La campanya gastronòmica, que es porta a terme durant tot el mes de setembre, ja arriba a la seva desena edició.

Tossa celebrarà un any més una nova edició de la campanya gastronòmica de “La Cuina del Cim i Tomba” durant tot el mes de setembre.
El cim i tomba és el plat típic de Tossa. El seu origen es troba profundament arrelat a la tradició marinera de la vila.  Abans, quan anar a pescar a la vela o a rem significava haver de ser fora de casa moltes hores, els pescadors de Tossa s’emportaven a la barca un fogó, un xic de carbó, un morter i una olla de ferro. En un cistell també hi carregaven patates, cebes, alls, tomates i pebrots, així com oli i espècies (sal, pebre, safrà, etc.) i el pujaven a bord. Quan arribava l’hora de dinar, dins l’olla hi posaven la ceba i les patates a rodanxes, el pebrot i la tomata trinxats i uns grans d’alls. Llavors hi afegien el peix de la pescada, que sortia trencat de la xarxa i sabien que no podrien vendre (bastina, lluerna, aranya, rata, rap, gat, etc...), hi tiraven un bon raig d’oli, ho cobrien d’aigua i ho deixaven coure a foc ràpid. Mentre, agafaven un morter i hi feien un allioli negat ben abundant, que posaven per sobre del peix quan aquest ja era cuit, deixant-ho bullir tot junt de 2 a 5 minuts més. Tot seguit ho enretiraven del foc i ho tenien llest per menjar. Era un plat de peix i vegetals molt primari, però molt bo.

Des de fa 10 anys, un conjunt de restaurants de la vila, membres del col•lectiu de la Cuina Tradicional Tossenca, ofereixen durant el mes de setembre un menú especial amb un primer plat, el cim i tomba de segon plat, i uns postres. Els peixos que s’utilitzen a l’actualitat per preparar el cim i tomba són el rap, el rèmol o turbot, el bacallà, i la bastina (rajada o escrita).

Els restaurants que participen a la campanya 2013 són: Can Carlus, Can Pini, Capri, Castell Vell, Cuina de l’Àvia, El Portal, l’Àncora, Madrugada, Marítim, Minerva, Sa Proa, Santa Marta, Taverna de l’Abat, Túrsia, Victòria i Víctor.

D’altra banda, a totes les persones que consumeixin el menú de “La Cuina del Cim i Tomba”, se’ls lliurarà una entrada gratuïta per visitar el Museu Municipal de Tossa,  el primer museu d’art contemporani que es va obrir al públic a l’Estat espanyol, en el qual s’exposa, entre d’altres, la coneguda obra de Marc Chagall El violinista celest.