Solsona. Solsona gaudirà d’una de les festes majors més completes dels darrers vuit anys

La regidoria de Cultura agraeix l’elevada implicació de les entitats locals en l’organització d’activitats

Noves exposicions, xerrades i cites esportives que se sumen als actes habituals fan que el programa de la 360a Festa Major de Solsona “sigui un dels més complets dels darrers vuit anys”, malgrat la reducció del pressupost que s’hi destina. Ho destaca la regidora de Cultura i alcaldessa accidental, Sara Alarcón, que atribueix l’increment del volum i la diversitat de propostes culturals, lúdiques i esportives a l’elevada participació del teixit associatiu local. “Gràcies a aquest factor altruista de la societat solsonina podem presentar un programa més ric”, destaca Alarcón.
Una cinquantena llarga d’actes forneixen el programa de la 360a Festa Major de Solsona que, tot i que se celebrarà del 7 a l’11 de setembre, escalfa motors amb cites prèvies a partir del proper cap de setmana. Aquest migdia la regidoria de Cultura l’ha presentat en roda de premsa.
El nucli central de la celebració solsonina, i pel qual és reconeguda des del 2008 amb la titulació de Festa patrimonial d’interès nacional, es manté pràcticament intacte amb els actes històrics dels dies 7 al 9 de setembre en els quals intervé la imatgeria gegantera i que són coorganitzats per l’Ajuntament, la Confraria de la Mare de Déu del Claustre i l’Agrupació de Geganters de Solsona.
No obstant això, a partir d’aquest epicentre de la festa en honor a la patrona de Solsona, “completen el programa d’actes tota una sèrie de propostes d’altres institucions, entitats i empreses, en les quals col•labora el consistori, sense les quals no podríem presentar una oferta tan atractiva i popular”. Aquesta implicació associativa fa que, paradoxalment malgrat el context de retallades, la Festa Major solsonina no es ressenti de la crisi. Enguany el pressupost que hi destina el consistori és de 70.000 euros, 10.000 euros menys respecte de l’edició anterior i la meitat de fa set anys.
Entre les novetats d’aquest any hi ha, per exemple, el primer Mototerra Ciutat de Solsona (dia 31 d’agost); la presentació de l’Associació Amics de Mossèn Huguet amb una xerrada de mossèn Jaume Reixach (dia 31); la sortida de la volta ciclista Haute Route Pyrénées (dia 1 de setembre); la inauguració d’una nova sala d’art al nucli antic gestionada privadament (dia 5); una xerrada a càrrec de Montserrat Carulla organitzada per la delegació solsonina de l’Assemblea Nacional Catalana (dia 6), un concert de Roger Mas i la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona a la sala Xelsa (dia 6) i diverses exposicions que omplen les sales de la ciutat.
La Trobada Internacional d’Acordionistes, d’altra banda, arriba el 31 d’agost a la seva trentena edició. Organitzada per l’Associació d’Amics de l’Acordió, Sara Alarcón considera que se n’ha de reconèixer la “singularitat”. “El seu artífex, Joan Valls, ‘Joe’, va deixar l’empremta entre els seus amics i gràcies a aquesta dedicació avui podem celebrar-ne tres dècades”, remarca la regidora.
També ha posat en relleu el concert solidari organitzat pel SOM el dia 14 de setembre a la plaça de Sant Joan. “Enguany retorna als seus orígens, amb un concert que recupera l’escenari inicial i amb el format de cançó d’autor”. Hi actuarà Cris Juanico amb el grup local Akústix de teloner.
Entre les modificacions més destacades d’aquest any hi ha el canvi de format de la celebració institucional de la Diada, que se celebrarà la vigília, el dia 10, al vespre, en una iniciativa conjunta d’Òmnium Cultural del Solsonès, l’Ajuntament de Solsona i el Consell Comarcal amb la col•laboració de l’Orfeó Nova Solsona, els Castellers de Solsona i el conjunt d’ajuntaments de la comarca.
Els balls de nit a la plaça del Camp seran amenitzats enguany per les orquestres Junior’s (dia 8), Maravella (dia 9) i la Banda del Drac (dia 10); els concerts aniran a càrrec de Roger Mas i la Cobla Sant Jordi (dia 6); el grup d’havaneres i cançons populars Trams (dia 7); Oques Grasses i Séptimo A (dia 8); Foo (dia 9); Les Absentes i Los Pachucos (dia 9), i Cris Juanico i Akústix (dia 14).
Quant a l’estrena del Grup de Teatre Lacetània, enguany la companyia solsonina aposta per la comèdia romàntica de William Shakespeare Somni d’una nit d’estiu, adaptada i dirigida per Aleix Albareda. Es representarà al Teatre Comarcal els dies 7, 8, 9, 10, 14 i 15 de setembre.
Quant a la publicació de en si del programa, col•leccionada per molts solsonins per la qualitat que la caracteritza, la regidora de Cultura ha destacat les aportacions escrites “amb textos que la dignifiquen” de l’espeleòloga, escaladora i periodista manresana Montserrat Ubach; l’Associació Amics de Mossèn Huguet; el mestre geganter i escultor Manel Casserras, “Manelet”, i el responsable de l’Arxiu Diocesà, mossèn Enric Bartrina.

A l’OAC a partir de la setmana vinent
El programa de la Festa Major en format paper es podrà recollir a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament a partir de mitjans de la setmana vinent. Tot i això, els actes ja es poden consultar en línia al web www.solsonalafesta.net.
Sara Alarcón també ha agraït el disseny de la imatge gràfica del programa d’enguany, obra del barceloní Jordi Coromines, que té com a protagonistes els quatre gegants. No només és l’autor de la portada del programa, sinó que ha dissenyat també el seu interior. La regidora valora el fet que el seu disseny sigui “net, sobri i elegant i posi en relleu el rol fonamental dels improperis en un entorn, a la vegada, senzill i auster”.

Pasqual Maragall presidirà la comitiva el dia 9
Enguany l’expresident de la Generalitat de Catalunya Pasqual Maragall serà qui presidirà la comitiva d’autoritats del dilluns 9 de setembre, amb la baixada de tres quarts d’onze del matí per assistir a la missa i als ballets de la plaça Major a partir de les dotze.