Blanes. Blanes tindrà més a prop el Nadal amb la Fira de Sant Tomàs del dia 21, que compta amb 500 anys d'història

A Blanes, una de les tradicions més nostrades de caire nadalenc és la Fira de Sant Tomàs, que se celebra cada any plogui o nevi coincidint amb el 21 de desembre, des de les 9 del matí i fins les 9 de la nit. Es tracta d'un mercat amb parades a l'aire lliure que s'instal·la durant tot un dia al centre de la vila.

Des de primera hora del matí el regalim de gent és constant voltant per les parades, especialment a partir de la tarda-vespre. La coincidència de la Fira de Sant Tomàs amb el dia de votació per a les Eleccions al Parlament de Catalunya no s'espera que faci minvar l'afluència de públic, i precisament un dels col·legis electorals està situat al Carrer Ample, a la Sala d'Exposicions García-Tornel.

Enguany ha augmentat el nombre de paradistes que han demanant ser-hi presents, de manera que n'hi haurà 150. Durant tot el proper dijous, coincidint amb la Fira de Sant Tomàs, hi haurà productes de Nadal i d'artesania, així com d'entitats i centres escolars que aprofiten la popular celebració per vendre productes propis, per contribuir en causes solidàries, o per fer difusió de les pròpies activitats.

Una fira amb 500 anys de tradició

La Fira de Sant Tomàs se celebra el 21 de desembre perquè, a banda que marca el primer dia del solstici de l'hivern, segles enrere arreu de Catalunya era costum organitzar grans fires que també adoptaven el nom d'aquest sant, i que s'allargaven diversos dies. A Blanes ja es troben indicis d'aquesta celebració al segle XVI, quan la fira va ser ratificada amb un permís reial.

Al llibre d'ordenances de la Universitat de la Vila de Blanes hi ha referències als privilegis concedits per Francesc I de Montcada, vescomte de Cabrera i comte d'Aitona, perquè l'actual carrer Ample pogués convertir-se en mercat públic i fos un lloc apte per celebrar-hi la fira. L'historiador Josep Cortils i Vieta inclou més detalls en la seva obra Ethologia de Blanes (1886) i, quan parla sobre els costums i les tradicions blanenques més arrelades, hi esmenta la Fira de Sant Tomàs.

Una gran illa de vianants al centre de la vila

Les parades estaran distribuïdes a diversos carrers del centre, de manera que blanencs i visitants podran resseguir-les tot fent un circuit a la gran illa de vianants que esdevindrà el nucli històric amb el tancament a la circulació que es farà aquell dia. Estaran ubicades als carrers Ample, Muralla i Raval Sud, així com a la Plaça d'Espanya, al voltant de l'arbre de Nadal lumínic que s'hi ha instal·lat aquests dies.

La majoria de parades són de productes artesans i d'altres àmbits. D'aquesta manera, hi ha des de tions i articles nadalencs fins a productes alimentaris i de decoració, roba i complements, joguines, objectes de regal, sabons i cosmètica natural, articles de fusta, joieria artesana i argenteria, etc. També hi ha productes molt més específics per complaure els gustos més diversos i trobar aquell regal tan especial que de vegades costa decidir per celebrar aquestes festes.

Mesures de circulació al centre del municipi

Perquè es pugui passejar per la Fira de Sant Tomàs amb tota seguretat, la Policia Local de Blanes ha implementat tota una sèrie de mesures, restringint l'accés de vehicles tant als vials on estan instal·lades les parades com en diversos carrers adjacents. Aquestes mesures seran vigents a partir de les 6 del matí i fins que finalitzi l'activitat de la fira, cap a les 11 de la nit, quan s'hauran desmuntat les parades.

La principal actuació té a veure amb el tancament de l'accés i circulació al Carrer Ample, al mig del qual hi ha les parades, així com del Carrer Roig i Jelpí. Per la seva banda, les línies 1 i 9 de transport públic d'autobusos, veuran alterat el seu recorregut al no poder accedir ni al Carrer Ample ni a la Plaça d'Espanya. Això provocarà que els autobusos només arribin fins a Plaça Catalunya, i retornaran pel mateix lloc.

1513337297Fira Sant Tomas 2.jpg
1513337297Fira Sant Tomas 17.jpg