Solsona. Augmenten les famílies ateses pel Fons d’emergència social de Solsona

Durant el primer semestre d’enguany aquest programa ajuda 298 persones, gairebé el mateix volum que durant tot el 2012

Durant el primer semestre d’enguany el Fons d’emergència social de Solsona ha atès 70 famílies, que representen 298 ciutadans, gairebé el mateix volum que el registrat durant tot el 2012. La majoria, 168, són menors d’edat. Aquesta és una de les dades exposades a l’Ajuntament la setmana passada en una de les reunions periòdiques entre les administracions i entitats que participen en el programa.
La gran majoria de famílies ateses, 66, han estat usuàries del banc d’aliments, gestionat per Creu Roja del Solsonès. Entre altres dades, les tècniques dels Serveis Socials destaquen l’increment de famílies ateses a cada entrega: mentre que l’any passat la mitjana era de 30 famílies i 113 persones, durant aquest any hi ha una mitjana de 42 famílies i 142 usuaris. El saldo actual d’aquest programa social encetat el 2008 és de 19.133 euros i des de principi d’any, s’han gastat 10.533 euros en ajuts.

La col•laboració ciutadana, clau
La regidora d’Acció Social, Maria Tripiana, destaca la “gran implicació i col•laboració ciutadana, de persones anònimes, d’entitats i escoles”, tant per la via econòmica, que fa possible mantenir un saldo positiu, com pel lliurament de menjar i altres productes, que permet disposar d’aliments suficients per repartir. “Sense aquestes aportacions populars el Fons d’emergència social seria insostenible”, afirma.
Durant l’any passat, per exemple, amb aportacions de particulars es va aconseguir recaptar 1.500 euros. A més, cada vegada són més les entitats que al llarg de l’any organitzen actes benèfics per engruixir aquest compte. Entre d’altres, destaca l’aportació de 6.000 euros realitzada per l’associació Petjades.
Les persones que recorren a aquest programa social sol•liciten l’ajut als Serveis Socials o a Càritas, i una comissió formada per tècnics de totes dues parts es reuneix mensualment i en fa la valoració. A banda dels aliments, la majoria d’ajuts concedits es destinen a cobrir despeses bàsiques de l’habitatge.
El Fons d’emergència social és coordinat per l’Ajuntament de Solsona, Càritas Arxiprestal Solsona-Morunys i Creu Roja del Solsonès, i hi col•laboren el Consell Comarcal, Amisol, la Fundació Volem Feina, el Consell de la Gent Gran de Solsona, SOM, Mans Unides, Rotary Club, Petjades, La Caixa i Celsona Informació.
Les tècniques dels Serveis Socials remarquen l’increment de casos atesos. El 2012 ja van augmentar un 36,5 per cent les famílies i un 45,7 per cent les persones que van fer ús del programa. Ho atribueixen a l’empitjorament de la situació econòmica i, per tant, de la precarietat de les famílies, a moltes de les quals se’ls acaben l’atur i els subsidis. També assenyalen com a causa les modificacions introduïdes en la renda mínima d’inserció (RMI) l’estiu del 2011. “Aquests canvis han provocat que les famílies entrin al Fons i que s’hi mantinguin més temps, ja que no hi ha cap recurs alternatiu”.

Pel que fa al perfil dels usuaris, segons posa de manifest la memòria del 2012, el grup majoritari d’adults prové del sector de la construcció (52 persones), seguit del de les persones que no han treballat mai fora de casa (33) i de les que es dedicaven a la neteja (17). Quant a la seva nacionalitat, s’està acusant un augment de les famílies catalanes, que han passat de representar el 27 per cent, el 2011, al 39,53 per cent l’any passat, mentre que disminueix el percentatge de les de nacionalitat estrangera.

Una de les conclusions de l’última reunió del Fons d’emergència social de Solsona és que el fet que els tècnics socials treballin coordinadament permet donar una resposta conjunta als usuaris i evitar, així, la duplicitat d’intervencions per a les persones que fan la mateixa demanda a diferents serveis.