Banyoles. Una construcció de travertí i els pilars de fusta de les cabanes, el més destacat de la campanya d’excavacions del 2013 al parc neolític de la Draga

Aquesta setmana finalitzen les excavacions d’enguany al jaciment lacustre de la Draga, a Banyoles, amb uns resultats excepcionals que confirmen un cop més la importància d’aquest jaciment arqueològic a nivell europeu. La campanya de l’any 2013 ha tingut una duració d’un mes i mig.

Enguany hi han participat més de 70 persones procedents de diferents universitats i centres de recerca de Catalunya, Valladolid, Navarra, Saragossa, Canàries i França. Les excavacions han estat coordinades pel Museu Arqueològic de Banyoles, amb la participació de la Universitat Autònoma de Barcelona, l’Institució Milà i Fontanals del CSIC, el Museu d’Arqueologia de Catalunya i el Centre d’Arqueologia Subaquàtica. Els treballs han comptat amb finançament del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i del Ministerio de Economia y Competitividad.
Aquesta campanya ha iniciat l’excavació d’un nou sector on les primeres excavacions dels anys 90 van localitzar una gran quantitat de construccions de pedra. Efectivament els treballs d’enguany han permès documentar una gran construcció feta amb blocs de travertins que ocupa una bona part del sector nou d’excavació, de pràcticament 80 metres quadrats. En aquests moments de la recerca els arqueòlegs es plantegen que es tracti d’un gran enderroc d’un sòcol d’una cabana o bé un condicionament del terra aigua mollenc per tal de poder circular. Els treballs han aportat gran quantitat de restes arqueològiques entre les quals podem destacar entre altres: nombrosíssimes restes de fauna consumida, eines de sílex, un taller de denes de collaret de petxina i un fragment d’un braçalet de marbre. En aquest sentit, cal destacar que els braçalets de marbre de la Draga i els altres objectes d’ornamentació (denes de collaret, penjolls, anells...) són el conjunt més ben conservat de tot Catalunya i uns dels més importants dels poblats del neolític antic del Llevant Peninsular.
D’altra banda, els treballs han finalitzat els treballs en el sector obert l’any 2010 amb l’extracció del pilars de fusta que sustentaven les cabanes neolítiques. Alguns d’aquests pilars tenen un estat de conservació excepcional amb 2 metres de llargada i extrems apuntats. La distribució del més d’un de miler de pilars, estaques i taulons ha permès identificar sobre el terreny estructures en fusta, vestigis de les antigues construccions, totalment inèdites a la Península Ibèrica on generalment els escassos elements arquitectònics conservats són de pedra. L’estudi dels elements arquitectònics permetrà documentar les tècniques constructives de fa 7300 anys i els coneixements tecnològics per al treball de la fusta.

El poblat neolític de la Draga, a Banyoles
La Draga és un jaciment arqueològic que correspon a un assentament d’una de les primeres comunitats camperoles del nord-est de la Península Ibèrica. Es tracta d’un assentament localitzat a la vora oriental de l’Estany de Banyoles i datat entre 5400-5000 aC. El jaciment ocupa uns 8000 m2 amb un front de 100 m arran de l’estany i una amplada d’uns 80 m en direcció est. Una part del jaciment, l’antiga platja neolítica, està actualment sota les aigües de l’Estany, mentre que les altres zones excavades es troben en terra ferma. Les primeres campanyes es dugueren a terme entre els anys 1990-2005, sota la direcció científica del Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles. Des de l’any 1994 es va comptar amb l’ajuda del Centre d’Investigacions Subaquàtiques de Catalunya (Museu d’Arqueologia de Catalunya). En el projecte  actual (2008-2013) hi participen també la UAB i el CSIC.
El jaciment de la Draga és excepcional per diversos motius. En primer lloc per la seva antiguitat, que el situa entre els més antics del Neolític Peninsular. En segon lloc pel fet de tractar-se d’un assentament a l’aire lliure amb una certa continuïtat de l’ocupació. I per últim, i potser el més remarcable, per les seves excel•lents condicions de conservació. El nivell arqueològic es troba cobert pel nivell freàtic i per aquest motiu es donen condicions anaeròbiques que afavoreixen la conservació de la matèria orgànica. Aquesta circumstància fa de la Draga un jaciment únic tant a la Península Ibèrica, ja que es tracta de l’únic d’aquestes característiques conegut ara per ara, com a la resta d’Europa ja que és, juntament amb Dispilo a Grècia i La Marmota a Itàlia, uns dels pocs assentament lacustres datats en el VI mil•lenni aC.

Imatge: L’alcalde, Miquel Noguer, i el regidor de Cultura de Banyoles, Jordi Bosch Batlle, observant un pilar de fusta de fa uns 7.000 anys