Palamós. Es tanca l'accés amb vehicle motoritzat a l’espai Castell-Cap Roig com a mesura de prevenció d'incendis

A partir de la mitjanit del proper divendres, 21 de juny, els ajuntaments de Palamós, Mont-ras i Palafrugell conjuntament amb el Departament de Medi Ambient de la Generalitat, iniciaran la restricció d'accés amb vehicle a l’espai Castell-Cap Roig, una mesura que  s'aplicarà tot l’estiu i durant el període que perduri el risc d'incendis forestals. aquest tancament al trànsit motoritzat, que té com a objectiu garantir la seguretat de les persones i del patrimoni natural d’aquesta zona, afectarà tots els camins que des dels tres municipis donen accés a l'espai d’interès natural Castell-Cap Roig. Com cada any l’Ajuntament de Palamós habilitarà un espai d’aparcament a la plana de Castell, donant alternativa d’estacionament a tots els propietaris de vehicles interessats en poder accedir des de Palamós a cala Estreta, a les cales de la zona del Crit o bé a la platja de Castell, fins on hauran d’arribar a peu. La vigilància d’aquest tancament la realitzen conjuntament el cos d’agents rurals de la Generalitat, amb reforç de personal dels tres ajuntaments i de les seves policies locals.

En previsió del risc d'incendi que l’arribada de l’estiu comporta per a les zones forestals, els ajuntaments de Palamós, Mont-ras i Palafrugell conjuntament amb el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya, han acordat, un any més, restringir l'accés de vehicles motoritzats al camí de cala Estreta que passa pel centre de l'Espai d’Interès Natural (EIN) Castell-Cap Roig.
Aquesta mesura que afectarà a tots els propietaris de vehicles motoritzats (cotxe o moto) que no resideixin en aquest sector, s'aplicarà a partir de la  mitjanit del divendres 21 de juny. La prohibició d'accedir amb vehicle motoritzat al camí de cala Estreta es mantindrà durant tot l’estiu i mentre les condicions meteorològiques facin perllongar el risc d'incendi.
Amb aquesta decisió es vol garantir la seguretat de les persones així com la de l’espai natural, en el cas que aquesta zona es veiés afectada per un incendi o una possible emergència. La restricció de vehicles a l'espai Castell-Cap Roig es basa en la Llei de regulació de l'accés motoritzat al medi natural i l’ordenança municipal de camins, que faculten l’ajuntament i la Generalitat per a poder aplicar aquest tipus d'actuacions i que preveu la possibilitat de sancionar aquells que vulnerin la norma.
Aquesta mesura es va començar a aplicar l’estiu de 2003 degut a l’elevat nombre de vehicles que, tot i la prohibició d'aparcar, accedien a aquest camí i s'estacionaven als seus marges dificultant l'accés dels vehicles d'urgència a aquesta zona en cas d’una actuació davant qualsevol emergència.

Espai d’aparcament a la plana de Castell
Com cada any, coincidint amb aquest tancament, l’Ajuntament de Palamós habilita un espai d’aparcament a la plana de Castell, en uns terrenys agrícoles que s’ubiquen coincidint amb el tram final del camí que en dóna accés a la platja.
Aquest espai es condiciona amb la rehabilitació de la seva planimetria per a la seva funció d’aparcament donant alternativa d’estacionament a tots els propietaris de vehicles interessats en poder accedir des de Palamós a cala Canyers, cala Sanià, cala Estreta, a les cales de la zona del Crit, o bé a la platja de Castell, on hauran d’arribar-hi a peu.
L’aparcament compta amb una capacitat per uns 500 vehicles i els cost d’estacionament és de 5 € al dia, amb un abonament especial per a deu dies que té un cost de 30 €.

Tancament coordinat als tres municipis
El tancament del camí de cala Estreta dins l’EIN Castell-Cap Roig, es durà a terme en tots els accessos a aquest sector que hi ha des dels termes municipals de Palamós, Mont-ras i Palafrugell, on s’ubicaran rètols advertint d’aquesta mesura.
Per tal de controlar que l'accés dins aquest àmbit sigui tant sols de vehicles autoritzats o residents a la zona, els quals utilitzaran acreditacions especialment habilitades per a aquesta funció, es realitzaran patrulles de vigilància per part del Cos d’Agents Rurals del Departament de Medi Ambient de la Generalitat amb el reforç de personal dels tres ajuntaments i de les seves policies locals.
En el cas de Palamós, personal de l’Àrea municipal de Medi Ambient s’ubicarà en l’àmbit d’accés als camins de cala Estreta i Castell.