Palamós. El Museu de la Pesca presenta un estudi que analitza l’impacte que té la cuina elaborada amb peix als restaurants del Baix Empordà

L’acte tindrà lloc demà divendres, a les 19 h, al Museu de la Pesca. Aquest treball ha estat elaborat per l’equip d’investigació del propi Museu de la Pesca i Documare. La recerca realitzada ha pres una mostra de 75 establiments repartits entre 16 localitzacions diferents, en els quals s’observa que la patrimonialització de la cuina del peix està jugant un paper rellevant en l’atracció de nous tipus de públics. El treball realitzat també destaca que cal potenciar més complicitats entre la Confraria de Pescadors i els agents vinculats a l’hostaleria i restauració local. L’estudi remarca que la cuina del peix pot esdevenir un dels principals actius del Baix Empordà com a destinació turística, apostant des dels restaurants en la promoció d’espècies del territori menys conegudes i més econòmiques.

Demà divendres 14 de juny, a les 19 h, el Museu de la Pesca acull la presentació dels resultats del projecte de recerca “La cuina del peix als restaurants del Baix Empordà: implicacions per a la industria turística i el sector pesquer”, que té com a objectiu descriure, analitzar els trets definitoris i mesurar l’impacte de la cuina elaborada amb peix als restaurants de la comarca.

Aquest estudi ha estat elaborat per l’equip d’investigació del Museu de la Pesca i Documare: Centre de Documentació de la Pesca i el Mar, i ha comptat amb el suport de l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca, la Direcció General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Girona.

L’amplia recerca realitzada

La recerca realitzada ha pres una mostra de 75 establiments repartits entre 16 localitzacions diferents, dels quals s’han analitzat amb detall 33 restaurants.

A partir del buidatge de 2.300 referències de  carta i l’entrevista amb els seus responsables s’han estudiat paràmetres com les característiques i trajectòria dels establiments, el número i tipologia espècies utilitzades, així com el seu origen i presentació, els estils culinaris i les elaboracions més comunes o la tipologia i coneixement que té el consumidor.

Una segona part de l’estudi entra a mesurar l’impacte de la cuina del peix en la singularització dels destins turístics. S’observa que la patrimonialització de la cuina del peix està jugant un paper rellevant en l’atracció de nous tipus de públics, un moviment articulat sovint en campanyes gastronòmiques específiques.

Alhora, es constata la relació entre la Confraria de Pescadors i els agents vinculats a l’hostaleria i restauració local és poc sòlida, manquen complicitats i no hi ha intercanvi d’informació, dificultant en definitiva una explotació més eficient de l’actiu turístic.

L’estudi conclou la cuina del peix pot esdevenir un dels principals actius del Baix Empordà com a destinació turística. La responsabilitat dels restaurants en aquest sentit passa per l’aposta i la promoció d’espècies del territori menys conegudes, més econòmiques i amb un gran potencial gastronòmic.

Deslligar “menjar peix” amb “pràctica de luxe” potenciarà la cultura del peix entre amples sectors socials i ajudarà a conscienciar la societat dels reptes i les oportunitats a encarar en els propers anys.